Internet Voorkeur

De Kring. Een fraai vormgegeven website is die van de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring. Alhoewel volgens sommigen het nieuwe logo - het woord ‘de’ in een cirkel - doet denken aan de landenaanduiding op een Duitse auto, is het in zijn eenvoud bijzonder stijlvol. Helemaal als je de cirkel (de ‘kring’) zich tijdens de intro van de website om de ‘de’ ziet sluiten. Daar omheen verschijnen willekeurig foto’s die allemaal te maken hebben met cirkels en kringen: uienringen, ballen, een wiel, een polsketting of een kaal hoofd met een rand haar. Het uitgangspunt van De Kring is sinds de oprichting in 1922 niet veranderd, aldus het welkomstwoord, ,,maar wel de ivoren toren waarin we lang opgesloten zaten’’. Daarmee wordt gedoeld op het opener karakter van de sociëteit, die enkele jaren geleden op sterven na dood was. Het nieuwe beleid leidde tot een stijging van het ledental tot 1850. Waar vroeger uitsluitend kunstenaars kans maakten lid te worden, komt nu iedereen die ‘open staat voor kunst’ voor ballotage in aanmerking. Onbeperkte toegang tot het roemruchte honk aan het Leidseplein kost wel een kleine 300 euro per jaar. Voor dat geld hebben de ‘kunstminnaars’ ook toegang tot een deel van de website dat uitsluitend voor leden is bestemd.

Meer informatie op www.kring.nl