‘Ik zoek de kick van het grensoverschrijdende’

Vandaag opent de 10de editie van het tweejaarlijkse fotofestival in Naarden. Hoofdconservator Marga Rotteveel koos zware thema’s: angst, verleiding, dood, voyeurisme en geluk.

Amsterdam, 16 mei. - Onder de titel ‘Emoticon’ beleeft het Epson FotoFestival in Naarden dit jaar zijn 10de jaargang, met exposities op 22 locaties binnen de vestingmuren. Marga Rotteveel (1966) is coördinator fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, en volgt dit jaar Dick Breebaart op als hoofdconservator.

Is uw aanpak anders dan die van uw voorganger?

„Voorheen had het festival een hoofdthema, maar werden er ook veel losse onderwerpen getoond. Dit jaar valt alles onder het thema ‘Emoticon’ en hebben we vijf subthema’s over angst, verleiding, dood, voyeurisme en de zoektocht naar geluk.

Waarom ‘Emoticon’?

„Het is een lofzang op het gevoel. In onze samenleving willen we steeds meer ‘kicks’ ervaren en emotionele grenzen overschrijden. We hebben een enorm grote nieuwsgierigheid naar onszelf. Denk maar aan het succes van bladen als Psychologie Magazine of tv-programma’s als Extreme Makeover. We zoeken telkens naar uitersten. Straks kun je live op tv sterven. Mensen willen steeds vaker ‘echt’ iets beleven. Die ‘kick’ proberen we op het festival ook te leveren.”

Dus jullie doen mee aan de heersende sensatiezucht?

„Ja en nee. We vellen geen oordeel. Onze aanpak is open. Fotografie kan mensen shockeren maar ook op een andere manier naar onderwerpen laten kijken.”

Kunt u een voorbeeld noemen?

„Het werk van Elisabeth Heyert. Deze Amerikaanse fotografe heeft opgebaarde doden in de New Yorkse wijk Harlem gefotografeerd. Prachtige portretten die uiteindelijk meer gaan over het leven dan over de dood. De lijken hebben hun mooiste kleren aan, ze zien eruit alsof ze op reis gaan. Maar het gaat niet om het effectbejag, de foto’s wekken eerder verwondering op. Hier gaan wij niet zo openlijk om met de dood.”

U noemt een buitenlander. Dit is toch juist een festival voor Nederlandse fotografie?

„Ja, de organisatie wil de Nederlandse fotografie zo breed mogelijk tonen; ruim 80 procent is van eigen bodem. En in tegenstelling tot een fotofestival als Noorderlicht, dat zich meer op documentaire fotografie richt, doen wij ook veel aan portret-, reclame- en kunstfotografie. Dat zorgt soms voor versnippering, maar ik hoop dat we dat hebben voorkomen door alles onder vijf subthema’s te scharen.”

Bestaat er wel zoiets als typisch Nederlandse fotografie?

„Nederlandse fotografen behouden vaak een zekere afstand tot hun onderwerp. Thijs Wolzak heeft een serie gemaakt over rijke mensen in Nederland. Gedetailleerde portretten, maar hij zit er niet als een paparazzi bovenop.”

Nrc.next organiseert een debat met als thema ‘Een goede nieuwsfoto is nooit te gruwelijk’. Is dat zo?

„Een foto mag nooit op zo’n manier worden gemanipuleerd dat de journalistieke waarheid wordt aangetast.”

Maar gruwelijke beelden?

„Alles moet kunnen. Ik vind het goed met rauwe beelden te worden geconfronteerd. ”