Yes, toch een deal voor John de Mol

John de Mol biedt 2,6 miljard euro voor Endemol, terwijl hij het zeven jaar geleden verkocht voor 5,5 miljard.

Wat wil hij ermee doen?

En weer zet hij de financiële wereld op het verkeerde been. John de Mol verklaarde begin dit jaar nog geen interesse te hebben in een volledige overname van Endemol. Het belang dat zijn investeringvehikel Cyrte sinds november 2005 had opgebouwd en in januari boven de zichtbare 5-procentsgrens was gekomen, was een belegging „om zuiver financiële redenen”, zei zijn woordvoerder destijds.

Gisteren kwam de aap uit de mouw: samen met twee sterke partners biedt De Mol ruim 2,6 miljard euro voor het resterende belang van 75 procent dat het Spaanse Telefónica in Endemol heeft. Twee jaar geleden was de schijnbeweging omgekeerd: menigeen dacht dat hij het flinke belang in telecombedrijf Versatel zou gaan integreren met zijn andere belangen in mediagerelateerde bedrijven. Maar toen het Zweedse Tele2 een aantrekkelijk bod deed op Versatel, bood De Mol als eerste zijn 42 procent aan. Boekwinst: ruim 130 miljoen euro.

Met de aankoop van Endemol van Telefónica maakt De Mol op papier opnieuw een klapper. Zeven jaar geleden werd hij miljardair door, samen met medeoprichter Joop van den Ende, hun Endemol op de top van de internethausse te verkopen aan Telefónica. Van de 5,5 miljard euro in aandelen die de Spanjaarden betaalden, was ruim een kwart voor hem. Nu koopt hij het terug voor ongeveer de helft, terwijl Endemol in omvang en winst ruimschoots verdubbeld is.

Overigens betaalt De Mol lang niet alles van de gisteren overeengekomen aankoopsom. Cyrte Investments heeft twee sterke partners gevonden: het Italiaanse media-imperium van ex-premier Silvio Berlusconi en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Naar verluidt doet elke partij voor eenderde mee. In Cyrte zelf participeren nog pensioenfonds PGGM en zakenbank NIBC.

De aankoop van Endemol kan niet los worden gezien van De Mols plannen met zijn mediabedrijf Talpa. De Mol voert sinds enige tijd exclusieve onderhandelingen met RTL over de verkoop van Talpa. Die transactie zou De Mol het geld kunnen verschaffen om zijn deel in Endemol te kopen. Bovendien bezorgt hij Endemol een goed gevulde orderportefeuille voor de komende jaren.

Onderdeel van de overeenkomst tussen De Mol en RTL is volgens deskundigen een afnameverplichting. RTL moet gedurende een bepaalde periode verplicht programma’s afnemen van De Mol/Endemol. Een dergelijke overeenkomst bestond jaren geleden ook al tussen RTL en Endemol. RTL krijgt met Talpa niet alleen een vierde tv-kanaal (Tien), maar ook het succesvolle Radio 538 en het recht om nog een jaar het eredivisievoetbal uit te zenden.

Endemol kan de gedwongen winkelnering van RTL goed gebruiken. Het bedrijf is succesvol – in 2006 boekte het een kwart meer omzet dan in 2005 en een 16 procent beter resultaat – maar de toekomst kent een aantal onzekerheden. Endemol steunt op oude succesformules als Big Brother en Deal Or No Deal. Verder dreigt verzet tegen de overname bij Endemols divisies in Frankrijk en Spanje, samen goed voor een kwart van de omzet.