Tv met een vleugje internet

Tv moet beter concurreren met internet, vindt UPC’s directeur Diederik Karsten.

In juni introduceert de kabelaar een digitaal pakket met films en tv op bestelling.

Een half miljoen huishoudens die via UPC digitale televisie kijken, krijgen vanaf juni nieuwe tv-pakket voorgeschoteld. „Een pakket waar ze zelf voor kunnen kiezen”, haast UPC-directeur Diederik Karsten zich te zeggen. „Niets moet.”

De manier waarop UPC vorig jaar ongevraagd een decoder afleverde bij zijn abonnees verdiende geen schoonheidsprijs, erkent Karsten achteraf. „Sommige brieven van ons waren wat onduidelijk en het is niet netjes om een settopbox bij de buren achter te laten als er niemand open doet.” Maar UPC is veranderd, zegt Karsten: „De klantenservice is zwaar verbeterd, en dat moest ook.” Dat wordt gevierd met een nieuw logo en een nieuwe slogan, ‘gewoon voor iedereen’. De kabelmaatschappij is er alles aan gelegen om digitale televisie met interactieve mogelijkheden te verkopen als een product voor ‘gewone’ tv-kijkers, niet alleen de techneuten in het klantenbestand.

Door UPC’s digitale decoder-actie van vorig jaar kijkt nu een kwart van de 2,2 miljoen klanten via de settopbox. Het is tijd voor een „tweede fase”, vindt UPC. Die bestaat uit een settopbox met harde schijf – als vervanging van de videorecorder en om live-tv te pauzeren – en de mogelijkheid om recente films en tv-programma’s te bestellen, ook wel video on demand genoemd.

Tot voor kort was het UPC-netwerk alleen geschikt om een film te bestellen die binnen een half uur of een uur startte. Dat is in het tijdperk van YouTube en Uitzending gemist niet meer voldoende, zegt Karsten. Vanaf juni kan iedere digitale klant op elk moment een film kijken of Uitzending gemist terugkijken op tv-kwaliteit. Dat vergt aanpassingen aan het UPC-netwerk: „We hebben een half jaar getest in Amsterdam en in Gelderland en Noord-Brabant werkt het al. De overige regio’s worden voor 11 juni aangepast”, aldus Karsten. De omschakeling naar HDTV (extra goede beeldkwaliteit) laat nog wel even op zich wachten. Karsten verwacht dat UPC pas in de aanloop naar de Olympische Spelen in 2008 voldoende HDTV-aanbod heeft om daarmee het grote publiek te lokken.

UPC is de eerste kabelmaatschappij die Uitzending gemist op grote schaal aanbiedt in de huiskamer. Karsten: „Dankzij internet is de kijker gewend programma’s te bekijken op het moment dat hij dat wil. Die flexibiliteit wil je ook op tv. ’s Ochtends een programma bekijken dat je ’s avonds hebt opgenomen of even het nieuws pauzeren en dan snel door de reclames heen zappen. Zo kan tv weer concurreren met internet.” 

Ondanks de nieuwe on demand-mogelijkheden blijft livetelevisie de grootste publiekstrekker, denkt Karsten. „Zeker met evenementen als sportwedstrijden en grote shows à la Dancing with the Stars. Die kijk je samen met de kinderen, want die willen er de volgende dag over kunnen meepraten op school.”

Hoeveel UPC-klanten uiteindelijk zullen overstappen op een duurder digitaal pakket? Karsten geeft een voorzichtige schatting. „In vergelijkbare situaties in Zwitserland nam de helft van de abonnees een digitale videorecorder, in de VS heeft nu ongeveer dertig procent van de kijkers zo’n apparaat.”

Veel UPC-klanten krijgen ook aanbiedingen van concurrerende tv-pakketten. Karsten houdt er rekening mee dat een aantal van zijn klanten overstapt op innovatieve producten van nieuwe tv-aanbieders zoals KPN (Digitenne en Mine) of Tele2. Karsten: „Uiteindelijk zullen we waarschijnlijk minder klanten hebben, maar per huishouden wordt wel meer geld aan televisie uitgegeven.”