Oplagen kranten gedaald

De oplage van betaalde kranten in Nederland is ook in 2006 gedaald. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Het Oplage Instituut (HOI) vanochtend heeft gepubliceerd. In vergelijking met 2005 lieten de betaalde dagbladen gezamenlijk een oplagedaling zien van 2,3 procent. Dat beeld past in een langer lopende trend. HOI vergelijkt de totale verspreide oplage (betaald en gratis).

De gratis kranten zagen in 2006 hun oplage stijgen. Metro had in 2006 een dagelijkse oplage van 465.000 exemplaren, 50.000 meer dan in 2005. De oplage van Spits steeg met ruim 19.000 tot 401.000 exemplaren in 2006.

Een aantal kranten zag de betaalde oplage (licht) stijgen: het Financieele Dagblad groeide met 4,3 procent, Het Parool en Trouw met minder dan 0,5 procent. De oplagen van de Volkskrant en NRC Handelsblad daalden in 2006 allebei met circa achtduizend exemplaren; nrc.next ontbreekt in de jaarcijfers, omdat de ochtendkrant pas in de loop van 2006 begon.