De schaal, de beker, het presenteerblaadje

Hij heeft nog één kans.

Het kampioenschap werd op de laatste dag verspeeld, en ook de nationale beker ging aan zijn neus voorbij. Maar Dirk Scheringa, suikeroom van de Alkmaarse voetbalclub AZ, is vastbesloten om dit jaar een prijs binnen te halen.

Zondag speelt AZ tegen Ajax in de play offs. Weer Ajax. De Amsterdammers zaten bij de twee verloren ‘finales’ AZ ook al dwars. Inzet nu: het financieel interessante toegangsbewijs tot de Europese Champions League.

Naast de jacht op sportieve genoegdoening, zondag, heeft Scheringa nog een kans zich te wreken op de Amsterdammers en hun shirtsponsor. Gisteren zette hij zijn eerste stap.

Voor een onbekend bedrag nam de naar de baas vernoemde DSB Bank een 49-procentsbelang in huizenwebsite Jaap.nl. Op zich geen big deal. De site draait nog maar kort en zit pas op eentiende van het aantal bezoekers van marktleider Funda. DSB wil er een nieuw afzetkanaal voor haar hypotheken uitgraven. Wie een interessant huis tegenkomt, en daarbij een hypotheekofferte zoekt, komt automatisch op de site van DSB uit.

Scheringa’s investering in de nieuwkomer tussen de digitale makelaarsgidsen betekent intussen meer. Het financiële conglomeraatje uit Wognum – balanstotaal: 5 miljard euro, ruim 1.200 medewerkers – heeft een strategische heroriëntatie ingezet. Een woordvoerder lichtte de stap van gisteren toe met de woorden: „Uiteindelijk willen wij de grootste consumentenbank van Nederland worden.” Dat is een subtiele maar belangrijke koerswijziging. Tot nu toe wilde DSB de beste consumentenbank van Nederland zijn.

Voor die nieuwe ambitie zijn grotere stappen nodig dan een minderheidsbelang in een kasplantje op internet. DSB heeft nu, naar eigen opgaaf, een marktaandeel van 17 procent op het gebied van consumptief krediet. Dat kan op dit specifieke gebied – lenen zonder onderpand – best kloppen.

Maar om de grootste consumentenbank te worden zal DSB ook hypotheken en spaar- en betaalrekeningen moeten scoren. Op dat gebied staan de West-Friezen nog mijlenver af van de giganten Rabobank, Postbank en ABN Amro.

ABN Amro? Hier moet een lichtje bij Scheringa gaan branden. Wat zal de snelste manier zijn om in de top-3 te komen? Wachten op de vermeende leegloop bij de bank die is verwikkeld in een onzekere overnamestrijd? Scheringa kennende tovert hij een ander konijn uit z’n hoed: aansluiting zoeken bij een ander consortium van banken en meebieden.

Philip de Witt Wijnen