Daimler keert terug naar de basis

Als je geld moet bijleggen om een bedrijf te kunnen lozen en je aandeelhouders staan te juichen, moet er wel iets heel erg mis zijn geweest met het bedrijf in kwestie. Toch is dat precies wat er gebeurde toen Daimler zijn Chrysler-divisie aan Cerberus verkocht.

Cerberus lijkt op het eerste gezicht 7,4 miljard dollar (5,5 miljard euro) te hebben betaald voor een belang van 80 procent. Maar als je alle andere geldstromen in de rekensom meeneemt, blijkt Daimler uiteindelijk zo’n 650 miljoen dollar op tafel te hebben gelegd om verlost te zijn van zijn Amerikaanse dochter. Een van de redenen dat de aandeelhouders van het Duitse concern opgelucht ademhalen, is dat er geen restjes overblijven. Daimler hoeft niet langer de 17 miljard dollar aan gezondheidszorglasten voor de werknemers van Chrysler te dragen. De andere gegadigden – Magna en Blackstone – waren blijkbaar niet bereid zover te gaan.

De andere reden dat de aandeelhouders van Daimler blij zijn, is dat dit het einde is van een heel droevig hoofdstuk in de geschiedenis van het concern. De overname van Chrysler zal in de herinnering blijven hangen als een van de treurigste voorbeelden van megalomane imperiumbouw.

De aandeelhouders van het Duitse concern zijn niet alleen een hoop geld kwijtgeraakt door de aandeelhouders van Chrysler voor 37 miljard dollar aan aandelen te verstrekken. De noodzaak om een in grote problemen verkerend bedrijf aan de andere kant van de Atlantische Oceaan te besturen, zorgde ervoor dat Daimler zijn kerndivisie Mercedes veronachtzaamde. Chrysler en Mercedes zouden oorspronkelijk technologie delen. Maar het was heel moeilijk om een modaal merk te laten samenwerken met een luxemerk. En alle afleiding droeg ertoe bij dat Mercedes aan vaart moest inboeten ten opzichte van zijn grote Duitse rivaal BMW. Sinds de bekendmaking van de fusie met Chrysler is de aandelenkoers van BMW met 57 procent gestegen, terwijl die van Daimler met 33 procent is gedaald.

Dieter Zetsche, de topman van Daimler, die ook wel bekend staat als Dr Z, wil nu terug naar de basis. Hij veranderde de naam van het concern zelfs weer in Daimler in plaats van DaimlerChrysler. Het zal geen verrassing zijn dat de aandeelhouders dat toejuichten. Maar Dr Z kan zich niet helemaal vrijpleiten van het Chrysler-fiasco. De oorspronkelijke transactie mag dan het geesteskind zijn geweest van de toenmalige topman Jürgen Schrempp, Zetsche was lid van de raad van commissarissen die de overeenkomst goedkeurde.

Hugo Dixon

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld