Eindexamen op de Zeeleeuw

Deze week beginnen de centrale eindexamens weer.

Van alle 201.000 kandidaten legt er één examen af op de onderzeeër Hr. Ms. Zeeleeuw.

Van alle eindexamenkandidaten in 2007 zitten er 201.000 keurig op een school in Nederland of in een van de overzeese rijksdelen. In een gymzaal of in de aula, in lange rijen achter elkaar, met een begeleider die nauwlettend in de gaten houdt wie naar de wc moet en of daar geen stiekeme spiekbriefjes zijn verstopt.

Slechts zeven kandidaten doen ergens anders examen. Die plaatsen variëren van Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten tot Paramaribo en Washington D.C. En aan boord van de Hr. Ms. Zeeleeuw.

Bij de Zeeleeuw stel je je een sloom vliegdekschip voor, een grote boot die langzaam door de wereldzeeën vaart. Die associatie blijkt onterecht, zo blijkt uit de informatie over de Zeeleeuw op marine.nl. De zeeleeuw, aldus de marine, is een ,,grote, zeer beweeglijke soort van oorrob’’. Het bijgevoegde plaatje ondersteunt die uitleg: de Zeeleeuw is een uiterst geavanceerde onderzeeboot, van 68 bij 8,5 meter, uitgerust met ,,4 torpedobuizen voor Mk. 48-torpedo’s of Sub-Harpoon-raketten”. De marine gebruikt dit soort onderzeeboten onder meer voor ,,het verzamelen van inlichtingen in de Caribische Zee in de drugsbestrijding’’.

Benieuwd welke marinier toeziet op een ordentelijk verloop van het aan boord af te nemen examen. Zou de examenkandidaat (m/v, dat is niet bekendgemaakt) zich onder deze omstandigheden wel voldoende kunnen concentreren op het havo-examen natuurkunde 1?

Want dat is het enige vak dat de kandidaat volgt. Je bent vorig jaar gezakt voor je havo, hebt je toch aangemeld bij de marine en bent gaan varen. Toch blijft het knagen: had ik nou maar een zes voor natuurkunde gehaald! Dus doe je staatsexamen in dat ene vak, waardoor je al met al misschien toch je papiertje mag komen afhalen. Goed voor je carrière bij de marine.

Nadere inspectie van de manier waarop de Zeeleeuw wordt aangedreven, voorspelt niet veel goeds voor de examenconcentratie. ,,De voortstuwing is dieselelektrisch: op periscoopdiepte worden de dieselgeneratoren aangezet om de accu’s op te laden, waarna onder water met behulp van elektromotoren kan worden verder gevaren.” Kandidaten in Nederland die klagen over een licht brommend geluid naast de gymzaal waar ze vruchteloos naar de rug van de klasgenoot voor zich staren, dienen zich nog een paar maal te bedenken voordat ze het Landelijk Aktie Komitee Scholieren lastigvallen met hun nietige gedram.

De kandidaat op de Zeeleeuw verdient al onze steun.