Anita & Ed wel op TV Oranje

TV Oranje biedt bekende en onbekende Nederlandse artiesten een platform. In Steenwijk zijn nu ook plannen voor een zender met Duitse schlagers.

Op het dak van Villa Fiori, het kantoor van de Nederlandse muziekzender TV Oranje, prijkt een kleine oranje schotelantenne. Op het nieuwe industrieterrein aan de rand van Steenwijk ligt nog geen kabelaansluiting, waardoor de eigen zender per satelliet ontvangen moet worden. Op de meeste plaatsen in Nederland is dat niet meer nodig. Eind vorige week werd bekend dat ook UPC TV Oranje opneemt in zijn digitale televisiepakket. Zo is de zender vanaf juni via alle kabelexploitanten te ontvangen.

Sinds oktober 2005 zendt TV Oranje 24 uur per dag vooral Nederlandstalige muziek uit. Oude en nieuwe clips van bekende en minder bekende Nederlandse sterren wisselen elkaar moeiteloos af. Wie een uur naar de zender kijkt, kan clips zien langskomen van Koos Alberts, Het IJsselduo, Rudi Carell en Guus Meeuwis. De zender kan inmiddels putten uit een archief van zo’n 8.000 videoclips, waarvan zo’n 90 procent Nederlandstalige nummers.

Bij de start van de zender was dat wel anders. „Het niveau van de clips was laag. Daarnaast liep het beeld de eerste weken niet synchroon met het geluid”, vertelt initiatiefnemer Gerard Ardesch, die samen met Jur Bron eigenaar van TV Oranje is. Producer Lionel Eleveld struinde aan het begin platenwinkels af op zoek naar dvd’s om te zien welke clips de zender kon gebruiken. Bekende Nederlandse zangers en zangeressen stonden volgens Ardesch niet in de rij voor TV Oranje. „Lee Towers wilde eind december 2005 alleen zijn kerstconcerten aan ons verkopen. Een paar maanden later, toen hij TV Oranje inmiddels kende, belde hij dat we de concerten gratis mochten hebben.”

Minder bekende Nederlandse artiesten zien TV Oranje vooral als platform voor hun clips. Dat geldt ook voor het Thoolse duo Anita & Ed. Eind vorig jaar eindigde de clip van hun nummer Mexico in de Verzoekparade Top 1000 als derde. Alleen clips van Jan Smit en Frans Bauer werden in 2006 vaker op TV Oranje aangevraagd. „We kennen nogal wat oude radiopiraten die onze clips willen aanvragen”, zegt Ed Kouwenhoven, die al dertig jaar met zijn vrouw zingt op bruiloften en partijen. Twintig jaar geleden scoorde het duo een piratenhit met A la vie la mort. „Toen eind jaren tachtig al die piraten werden aangepakt, kwamen we nauwelijks meer aan de bak. Door TV Oranje had het opeens weer zin om clips te gaan maken.”

Uitgerekend concurrent Sterren.nl zendt binnenkort een special over Anita & Ed uit. Dit digitale kanaal van de TROS, dat sinds oktober 2006 bestaat, richt zich net als TV Oranje op Nederlandstalige artiesten. Volgens Idse de Pree, hoofd internet en media van de TROS, zijn er genoeg verschillen tussen de twee zenders. „We gebruiken optredens uit de archieven, maar hebben ook exclusief materiaal. Zo hebben we contracten afgesloten met piratenfestivals.”

De vraag is of kijkers zitten te wachten op TV Oranje en Sterren.nl. Kijkcijfers van beide zenders zijn (nog) niet bekend. Ardesch wijst erop dat zijn zender inmiddels ruim 2.000 ‘supporters’ heeft die 15 euro per jaar betalen. Daarvoor krijgen ze korting bij de TV Oranje webshop en een oranje sjaal. Daarnaast trekt de site van de zender 80.000 bezoekers per maand.

Gerard Ardesch heeft intussen volop nieuwe plannen voor zijn zender. Zo wil hij dat TV Oranje in verschillende regio’s een eigen programmering krijgt. Ook zijn er plannen voor Sterren TV, een Belgische variant van TV Oranje. Bij het Commissariaat voor de Media heeft hij een verzoek ingediend voor Schlager TV, een landelijke zender die 24 uur per dag schlagermuziek, vooral van onze oosterburen, moet gaan uitzenden. Volgens Ardesch zijn al contracten gesloten met Duitse muziekmaatschappijen die clips willen leveren. „Niet alleen in de grensprovincies is schlagermuziek populair. Ik weet zeker dat kijkers van Zeeland tot Scheveningen ook zitten te wachten op een schlagerzender.”