Albers’ Spyker knelt als nieuwe schoen

Spyker gaat niet hard genoeg om serieus een rol te spelen. „Toch is de Formule 1 helemaal wat ik ervan had verwacht”, zegt directeur Michiel Mol van het Nederlandse raceteam.

Michiel Mol is een positieve denker. „We zitten in de eerste sessie slechts op zes tienden van de twee Renaults, ook Toyota en Honda doen het niet zoveel beter”, zegt hij na de eerste oefenritten voor de Grote Prijs van Spanje die zondag wordt gereden.

De man die rijk werd met het internetbedrijf Lost Boys en nu aan het hoofd staat van Spyker F1, denkt dat het voor die topteams veel erger is om slecht te presteren. Dat Spyker met Christijan Albers en Andre Sutil achteraan bengelt in de races en zo het traagste team is in de snelste autosportdiscipline is teleurstellend, maar ook een beetje ingecalculeerd.

Maar Mol is niet van plan zich uit het lood te laten slaan door een teleurstellende start na amper drie Grand Prixs. „We weten dat het jaren kan duren tot we een topteam zijn. Maar we zitten wel in de Formule 1 om te winnen. Dat is het uiteindelijke doel. Wij zijn er voor de lange termijn.”

Bovendien voelt Mol zich gesterkt door het commerciële succes. Er werden met Etihad en Aldar uit Abu Dhabi snel voldoende sponsors gevonden, het budget van 75 miljoen euro voor dit seizoen is helemaal rond. En deze week nog tekende Spyker een overeenkomst met Heineken. Bij iedere Grand Prix verzorgt het bierconcern een soort ‘Holland House’ in de paddock en ‘ergens in Nederland’ komt een Spyker-Heineken-café, een bar helemaal gewijd aan Formule 1.

Maar daarmee behaal je nog geen WK-punten. „Neen, sportief moet het zeker beter. Daarom was het al leuk dat we in Bahrein vier weken geleden voor het eerst met beide auto’s konden finishen. Nu moeten we de kloof met onze naaste concurrenten, zoals Torro Rosso, zien te verkleinen.”

Dat lukte gisteren al vrij aardig tijdens de eerste oefenritten voor de GP van Spanje, de vierde race van het seizoen en de eerste op Europese bodem. Al eindigden Sutil en Albers opnieuw op de laatste plaatsen – met de Nederlander als langzaamste van de 22 coureurs – de verschillen bleven klein. Een lichtpuntje na de niet zo leuke seizoensstart voor de 28-jarige Brabander, bezig aan zijn derde jaargang in de Formule 1. De wagen presteert nog helemaal niet zoals het moet, en bovendien staat de Nederlander onder druk van zijn jonge teamgenoot, de Duitse rookie Sutil. De 24-jarige Sutil is in de kwalificaties vaak sneller dan Albers, officieel nog altijd de eerste rijder bij Spyker F1.

Vooral in Duitsland, op zoek naar nieuwe vedetten na het afscheid van Michael Schumacher, wordt hard gelobbyd om Albers te vervangen door Markus Winkelhock, een van de testrijders bij het team.

Maar volgens Mol is daar geen sprake van. „Christijan weet zelf ook dat het beter kan en moet, maar we zijn zeer tevreden over hem. Net zoals we tevreden zijn met het werk van Andre, die niet onder doet voor Christijan. Het is gewoon goed als we twee coureurs hebben die wat aan elkaar gewaagd zijn. Gezonde competitie, daar ben ik voor.” Dat Mol ook investeert in de BV van Albers en er op die manier baat bij heeft dat hij in de Formule 1 actief is, heeft daar volgens de directeur niets mee te maken. „Hij moet natuurlijk wel presteren.”

En dat weet Albers. „We doen er echt alles aan. Het is alleen zo dat de auto me nog niet helemaal lekker zit. Vergelijk het met een nieuwe schoen die wat knelt, dan kijk je ook hoe je dat kan oplossen. Misschien heeft Andre daar veel minder last van.”

Albers is al een paar weken op zoek naar de juiste ‘set-up’, de afstelling waarmee hij het beste rijdt. Daar zijn hij en zijn ingenieurs dag en nacht mee bezig. „Misschien ben ik wat ongeduldig, maar ik weet dat het sneller kan. Dat kan aan iets echt onbenulligs liggen, daar zijn we naar op zoek. Hier op dit circuit bijvoorbeeld kan ik niet vol gas geven in de lange bocht, terwijl ik echt weet dat dat moet kunnen. Als we dat opgelost krijgen, ben ik minstens zo snel als Andre. En de kloof met hem en de rest wordt al kleiner, dus ik kan ook niet zeggen dat ik ontevreden ben over vandaag.”

Albers verwacht ook veel van de nieuwe wagen die Mike Gascoyne aan het bouwen is. Maar die auto komt er waarschijnlijk pas tegen de Grote Prijs van Turkije eind augustus. Ondertussen gelooft Mol dat de winst vooral te behalen is in de aerodynamica van de auto. „We hebben twee talentvolle coureurs, een betrouwbare motor van Ferrari en de banden maken ook het verschil niet meer. Je kan de versnellingsbak vervangen, maar dan heb je het over tienden van seconden. Met betere aerodynamica hebben we het over twee tot drie seconden per ronde, en daar zit net het verschil.”

Onder meer vanwege die aerodynamica werkt Spyker sinds kort samen met de Technische Universiteit van Delft. Een groep van professoren en studenten bekijkt op verschillende deelgebieden waar het beter kan, bijvoorbeeld om een radiator met minder weerstand te bouwen. „Ook dat is een manier van investeren in het team, zonder dat het veel geld kost.”