Vanaf morgen niet meer: rampzalige trein en bus

Vijf maanden geleden ben ik van Groningen naar Rotterdam verhuisd. Eén van de grote voordelen van het wonen in het westen leek mij het geweldige openbaar vervoer. En inderdaad, de eerste weken kon ik mijn geluk niet op met metro’s die om de vier minuten rijden en treinen die je vijf keer in het uur naar andere steden konden brengen.

Mijn gelukzaligheid was van korte duur. Ik moest een maand geleden naar Den Haag, ik vertrok vanaf Rotterdam Alexander. Geen problemen. Tot we bij station Voorburg aankwamen. „In verband met een wisselstoring worden alle passagiers verzocht uit te stappen”, werd omgeroepen in de trein. „Het spijt ons, het is niet anders”, voegde de conducteur er nog aan toe.

Daar sta je dan met honderd passagiers. En nergens een medewerker van de NS te bekennen. Ik plande ter plekke een nieuwe route. Een bus en een tram brachten mij naar de plaats van bestemming. Extra reistijd: ruim anderhalf uur.

Toen ik aankwam, bleek een andere persoon, die óók uit Rotterdam moest komen, al lang gearriveerd. En dat terwijl zij met de auto, tijdens de avondspits, van Rotterdam naar Den Haag was gereden. Zij deed er een half uur over, ik ruim tweeënhalf uur. Ik was verbaasd, maar zag nog geen reden om het openbaar vervoer voorgoed vaarwel te zeggen.

Tot dinsdag. Voor een afspraak reisde ik naar het Zuid-Hollandse dorp Driebruggen. Het advies van een online reisplanner: neem een trein naar Woerden, bel daar een lijntaxi. Om half twee was ik op station Woerden. Snel de lijntaxi bellen. Maar de lijntaxi had een zeer strakke dienstregeling. De eerstvolgende rit naar Driebruggen werd om kwart over drie gereden.

Dan maar een gewone taxi. Een rit naar het dorp, zei de taxichauffeur, zou „sowieso drie tientjes kosten”. Behoorlijk wat geld voor een ritje van twaalf kilometer. Toch besloot ik maar de taxi te nemen. Dat werd lastig, want „vooraf besproken ritten gingen voor”. En ja, de taxi had een vooraf besproken ritje.

Daar stond ik dan. In de regen, te wachten op de lijntaxi. Waarom rijden er dan ook geen bussen? In het Oost-Groningse dorp waar mijn ouders wonen, zijn zelfs bussen. Ze rijden niet vaak, eens in de twee uur en na tien uur ’s avonds helemaal niet. Begrijpelijk op het platteland, maar zulke taferelen verwacht ik niet in de Randstad.

Dit is het dichtstbevolkte gebied van Nederland. Daar moeten bus- en treinverbindingen optimaal zijn. Als de politiek wil dat wij de auto laten staan, geef ons dan een goed alternatief. Want waarom zou je nog met het openbaar vervoer reizen? De vervoersbewijzen zijn duur, aan zitplaatsen is een gebrek en de service is slecht. Reizen met de auto is vaak goedkoper. Bovendien is het warm en comfortabeler. Dan maar in de file.