Numico rekent op trouwe moeders

Beurslieveling Numico haperde vorige week door tegenvallende kwartaalcijfers. Gisteren legde topman Bennink uit waarom er geen enkele reden is voor zorg.

Numico is de Tomtom van de voedingsindustrie. Beide bedrijven zitten in nichemarkten met razendsnelle groei en hoge winstmarges. Veel analisten en beleggers vragen zich elk kwartaal af hoe lang die sprookjes duren. Al twee jaar heeft het aandeel Numico de hoogste koers-winstverhouding van de bedrijven die zijn genoteerd aan de AEX-index: 38.

Als er dan iets misgaat, duikt de koers naar beneden. Zoals vorige week na publicatie van de kwartaalcijfers. Een tegenvaller in Frankrijk en hogere grondstofkosten duwden het aandeel 5 procent naar beneden. Gisteren organiseerde Numico een Capital Markets Day voor analisten, klanten en media over de vooruitzichten.

Die groei van Numico is nog helemaal niet voorbij, begon bestuursvoorzitter Jan Bennink in de Beurs van Berlage in Amsterdam, in een poging twijfelaars te overtuigen. Buiten West-Europa – landen als Rusland, Turkije, China en Indonesië – groeit de omzet in babyvoeding 20 procent per jaar. Dan maakt het weinig uit dat Numico minder presteert in West-Europese landen.

Gisteren schreef Bennink een paar grote Europese markten af. In Duitsland, Frankrijk en Spanje rekent hij voorlopig op maximaal 2 procent groei per jaar. Terwijl bijvoorbeeld de markt in Frankrijk jaarlijks met 6 procent toeneemt.

In slechts vier West-Europese landen zijn groeipercentages haalbaar van 8 à 10 procent. Niet door hogere consumptie of verovering van marktaandeel. Het bedrijf wil tweederde van deze omzetstijging verdienen door prijsverhogingen. „Hierin kun je agressief zijn, zonder dat het gevolgen heeft voor je omzet”, meende Bennink.

In 2005 deed Numico dit in Nederland. Het bedrijf verhoogde de prijs van babymelkpoeder met bijna een kwart, maar na een dipje zou de verkoop weer op het oude niveau liggen. „De trouw van moeders aan ons merk is heel verschillend van andere voedingscategorieën”, merkte de topman op. In de meeste andere landen is zo’n prijsverhoging nog niet doorgevoerd.

Bennink gaf vele redenen waarom er volgens hem voorlopig geen einde aan de groei komt bij Numico: in veel landen wordt nog weinig babyvoeding verkocht, maar groeit de markt zeer snel. Ook heeft het bedrijf in elk land slechts een paar serieuze concurrenten, zodat de marges (nu 19 procent) de komende jaren verder stijgen: 20 procent winstmarge is het doel.

Ook voert Numico in veel landen nog niet het complete assortiment van babymelk, koekjes, granen (Bambix) en potjesmaaltijden. Bovendien kan het bedrijf nog veel geld besparen door rationalisaties: de onderlinge afstemming van de marketing kan beter en de twintig verschillende formules voor babymelkpoeder kunnen worden gesaneerd. Bennink kijkt naar elke euro besparing: zo levert een nieuwe dop voor potjesvoeding jaarlijks 1 miljoen euro op.

Numico heeft naast de babyvoeding een tweede divisie ‘klinische voeding’, die profiteert van de ouder wordende wereldbevolking met bijbehorende ouderdoms- en welvaartsziekten. Het bedrijf levert vooral aan ziekenhuizen. Dit onderdeel is goed voor bijna eenderde van de omzet van Numico (2,6 miljard euro) en heeft nog hogere winstmarges (26 procent).

Het bedrijf is al jaren bezig bijzondere voeding te ontwikkelen – of „nieuwe juwelen” in termen van Numico. Deze voedingssupplementen zouden de effecten van ziektes als hiv, alzheimer en epilepsie afremmen. „We zijn op een perfect moment klaar om mee te doen in die groeiende behoefte aan gezondheid”, stelde Bennink. „We zijn daarvoor bijna als enige goed uitgerust. In feite zijn we een industrie aan het bouwen.”

Volgens directeur Flemming Morgan van de klinische divisie van Numico denken wetenschappers en dokters steeds meer dat de oplossing van ziekte niet altijd een medicijn is. „Ze zien vaker dat de oplossing in voeding ligt”, zei Morgan. „Deze industrie staat aan het begin van een grote expansie.”

Analisten waren sceptisch over de veronderstelde potentie van de producten van Numico. Ze belden gisteren regelmatig met hun banken in Amsterdam, Londen of Frankfurt, met een voor Bennink teleurstellend resultaat. Aan het einde van de dag stond de koers van het aandeel Numico 1,5 procent lager, en was daarmee een van de slechtst presterende bedrijven van de AEX-index.