Mulisch, Kelder of Fortuyn?

De Nederlandse man kan wat zijn kledingstijl betreft nog wel wat hulp gebruiken.

Jort Kelder, Harry Mulisch en Pim Fortuyn zijn drie opvallende trendsetters.

Nieuw in Nederland: The Big Black Book. De stijlgids voor de ‘succesvolle man’, die twee keer per jaar verschijnt, is al jaren een begrip in de Verenigde Staten. Nu ligt er ook een Nederlandse editie in de kiosk, vol tips over gadgets, mooie auto’s, sieraden en persoonlijke verzorging, om mannen te helpen „stijlvol voor de dag te komen”. Maar bovenal grossiert het blad in mannenmode, waarbij een speciale rol is weggelegd voor confectiekostuums en maatpakken.

Loop een herenmodezaak binnen en je zal merken dat de keus aan pakken enorm is. Colberts en overhemden zijn er in uiteenlopende kleuren en stijlen, om nog maar van het diverse aanbod stropdassen te zwijgen. Maar welke ‘jasje dasje’-stijlen worden momenteel veel in Nederland gedragen? En wie zijn dan de stijliconen die deze trend teweeg hebben gebracht?

Mannenglossy Esquire verkiest jaarlijks de beste geklede man van Nederland. Dit jaar sleepte acteur Thijs Römer de titel in de wacht. Onder anderen sportjournalist Humberto Tan, advocaat Bram Moszkowicz en acteur Daniël Boissevain gingen hem voor. Maar zijn deze mannen dan ook stijliconen? „Niet zonder meer”, vindt hoofdredacteur Arno Kantelberg. De winnaar wordt namelijk geselecteerd door een jury. Het is een moment opname, en daardoor „erg subjectief”. Bovendien bestond de jury dit jaar enkel uit vrouwen. De best geklede man is dus niet per definitie een inspiratiebron voor andere mannen.

De best geklede man van 1998, de vermoorde politicus Pim Fortuyn, kan volgens Kantelberg wél als een mannelijk stijlicoon worden gezien. Met name in de Nederlandse zakenwereld komt de ‘Fortuyn-look’, een Italiaans designer maatpak met een kleurige, breed gestreepte das en een grote knoop, volgens Kantelberg veel voor.

Bij Marcel Marbus, manager van maatpakkenzaak New Tailor in Utrecht, was de vraag naar de Fortuyn-das een paar jaar geleden groter dan nu. Tegenwoordig is de „dunne stropdas met smalle knoop ook erg in trek.” Dit seizoen zijn „overhemden met een lage boord” trendy. „En om een smalle boord is het lastig een brede stropdas te knopen”, legt Marbus uit. Wel denkt de manager dat de kledingstijl van de vermoorde politicus tijdloos is. „De klasse blijft”, aldus Marbus.

Jort Kelder, de voormalige hoofdredacteur van het tijdschrift Quote, is volgens Kantelberg een mannelijk stijlicoon. „Ga maar eens naar de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, daar lopen alle jongens er zo bij.” Kelder typeert zich met zijn kleurrijke overhemden, smalle pijpen en de onmisbare bretels.

Raoul van Dun, eigenaar van herenmodeketen Peanuts, dat merken als Frans Molenaar en Daniel Hechter verkoopt, beaamt dit: het valt hem op dat met name „jongere mannen” Kelders stijl kopiëren. Onder zakenmannen van rond de dertig vinden de broeken met ietwat kortere broekspijpen en bretels gretig aftrek. Marcel Marbus van New Tailor roemt Kelder om zijn eigen stijl: „Hij droeg die kleding al vijf jaar geleden, en nu nog steeds.” Wel betwijfelt hij of deze stijl voor alle mannen geschikt is. „Het past niet bij iedereen.”

Over het algemeen is het nog niet goed gesteld met de zakelijke kleding van de Nederlandse man, vindt imagostyliste Dyanne Beekman. Volgens Beekman, bekend van het tv-programma Passion for Fashion, hullen te veel Nederlandse mannen zich nog in „saaie streepjespakken” met „een te groot jasje.” En dat terwijl het volgens Beekman helemaal niet veel moeite hoeft te kosten om er stijlvol uit te zien (voor tips: zie kader).

Misschien opmerkelijk, maar het valt Van Dun van modeketen Peanuts op dat met name onder oudere mannen de kledingstijlen van de schrijvers Harry Mulisch en Jules Deelder populair zijn. Liefhebbers van traditionele kledij kiezen vaak voor de ‘Harry Mulisch-look’. Een driedelig kostuum in een donkere kleur, met daaronder een overhemd in een lichtere tint. Fans van zwarte kleding nemen liever een voorbeeld aan Jules Deelder: zij hullen zich in donkere pakken en dragen de befaamde zonnebril.