Fairway to heaven

Nee, geen (nieuwe) bestuurscrisis bij Boskalis. Al leek het persbericht dat de baggeraar woensdag verspreidde erg veel op het vertrekbericht, gisteren van tweede man Scott-Barrett bij ABN Amro: Boskalis vervangt W.D. Fairway.

W.D. Fairway is niet een lid van de raad van bestuur dat door ruzie, wanprestatie of leeftijd het bedrijf uit Papendrecht verlaat. Het is de naam van een schip dat in maart tijdens baggerwerkzaamheden bij de Chinese stad Tianjin midscheeps werd aangevaren door een containerschip.

De opvarenden kwamen ongeschonden uit de klap, maar de grootste sleephopperzuiger ter wereld (lengte: ruim 232 meter) moest onmiddellijk zijn werkzaamheden staken. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van woensdag verklaarde bestuursvoorzitter Peter Berdowski dat de W.D. Fairway definitief uit de vaart wordt genomen. Het schip is total loss verklaard.

Boskalis heeft een nieuwe megasleephopperzuiger besteld, net weer een maatje groter dan het geramde schip. Met de order van nog twee kleinere hoppers zal het bedrijf in totaal 450 miljoen euro investeren.

Als gevolg van de, naar nat recht, constructive total loss-verklaring, kon het baggerconcern wel een financiële meevaller melden: het krijgt 165 miljoen euro van de verzekering uitgekeerd. Per saldo verdient Boskalis aan de scheepsramp 85 miljoen, bruto. Een ongevalletje is soms zo gek nog niet.

Daar denken verzekeraars uiteraard anders over. Fortis moest vanochtend een tegenvaller van 86 miljoen euro melden op het nettoresultaat van zijn ‘niet-leven’-activiteiten in het eerste kwartaal. Boosdoener heet Kyrill – over namen gesproken die niet meteen een belletje doen rinkelen.

Kyrill is de naam van de storm die half januari over West-Europa raasde. Met windkracht 10 zorgde hij voor chaos en ellende. Binnen blijven, adviseerde de regering. Het trein- en vliegverkeer werd lamgelegd. In heel Europa vielen 47 doden, van wie 7 in Nederland.

Voor de gehele verzekeringssector schatte Swiss Re kort na de storm de schade in op 3,5 miljard euro. Achmea kondigde vorige maand al een strop van 125 miljoen aan. Het is voor de ontvangers daarvan – grotendeels boerenbedrijven – altijd maar de vraag of de verzekeringsuitkering opweegt tegen de financiële en emotionele schade.

Voor Boskalis is het ongeluk met de W.D. Fairway, ondanks de vette verzekeringsvangst, toch ook een financieel drama. Beleggers vrezen het mislopen van baggerklussen, zolang de vloot gehavend is. Sinds woensdag daalde de beurskoers met ruim 7 procent. Boskalis werd 140 miljoen euro minder waard.

Philip de Witt Wijnen