Triple Theo volgens de USA

Na de remake van ‘Interview’ volgen ‘06’ en ‘Blind Date’.

Van Gogh had ze graag zelf gedraaid.

Op het promotiemateriaal van 1-900 (Sex without hangups) staat nog hetzelfde plaatje als op de originele Nederlandse poster van Theo van Goghs 06 (1994): een naakte vrouw aan de telefoon, hoofd in extase achterover, masturberend op een toiletpot. Maar geen denken aan, natuurlijk, dat dat beeld het ook tot de reclamecampagne van de ‘Triple Theo’ in Amerika zal schoppen. Ze hadden ook de kuisere Amerikaanse poster kunnen gebruiken, want 06 is de enige film van Van Gogh die in de VS een echte, zij het beperkte, bioscooprelease heeft gehad. Daar werd voor geadverteerd met twee met een telefoonsnoer bij elkaar gebonden damesbenen. Die Triple Theo, dat zijn de drie films die in Amerika zijn gemaakt naar drie films van de in 2004 vermoorde Theo van Gogh: 06, Blind Date (1996) en Interview (2003, zie elders op deze pagina).

Als hij in 2004 niet vermoord was, had Van Gogh de Amerikaanse versies misschien zelf gemaakt. Na de première van Interview op het Filmfestival Toronto had hij het er met zijn producent Gijs van de Westelaken over dat het nu maar eens echt moest gebeuren. De overstap maken naar het beloofde filmland. En ook in zijn columns (en met zijn Amerikaanse vlag-bretels) had hij meer blijk gegeven van grote affiniteit met the American way. Maar toen kwam die onfortuinlijke novemberdag.

06, Blind Date en Interview, hoewel nooit zo bedoeld, blijken nu een trilogie te vormen waarin de strijd tussen de seksen vlak voor het oog van Van Goghs nietsontziende camera op de vierkante millimeter wordt uitgevochten. Who’s Afraid of Virginia Woolf? is er niets bij. De karakters verleiden en misleiden, zuigen en sarren, spelen en slaan, vallen in elkaars armen om er even hard weer uit terug te deinzen. De arena waarin man en vrouw elkaar ontmoeten kun je bij Van Gogh alleen met (bijna) fatale afloop betreden.

Het verleidingsspel speelt zich niet alleen voor de camera af, maar ook tussen camera en actrice. Zie: Ariane Schlüter (06), Renée Fokker (Blind Date) en Katja Schuurman (Interview).

Hoe het met de remake van 06 (met Denis Leary en Hope Davis en onder regie van Bob Balaban) staat is onbekend. De film over een telefoonseksrelatie tussen een eenzame man en vrouw is (nog) niet te vinden in de Internet Movie Data Base. Acteur Stanley Tucci draaide wel al Blind Date, waarin Patricia Clarkson en Tony Shalhoub het echtpaar spelen dat elkaar na de dood van hun dochter weer opnieuw probeert te leren kennen. Regisseur Steve Buscemi ziet Interview, hoewel de film over een eerste ontmoeting gaat, als het afscheid nemen van een pas gescheiden stel.

Het verbaal-psychologische steekspel – à la het archetypische Who’s afraid of Virgina Woolf – is precies wat de Amerikanen, met hun traditie van relatiedrama’s, in Van Goghs films aantrekt. Maar cynisch genoeg waren ze zonder zijn geruchtmakende dood nooit gemaakt.