Psychologie is hot, dus zijn er 3 nieuwe bladen

Het maandblad Psychologie Magazine (4,85 euro) bestaat 25 jaar. En precies nu verschijnen voor het eerst in jaren nieuwe psychologiebladen. MIND magazine (4,95 euro, Sanoma Uitgevers) bijvoorbeeld, dat vorige week in advertenties, op affiches en op radio en tv werd gelanceerd als ‘de eerste psychologie glossy’. Aware Psychologie (4,50 euro), ‘het magazine over de menselijke geest’ van Uitgeverij Benecke. En Pit (3,50 euro), de eerste uitgave van het Groningse Bladkever B.V., ‘dat het leven wil beschrijven en de keuzes die mensen daarin maken’.

Eerst maar eens Psychologie Magazine bellen, om te feliciteren met het zilveren jubileum. En meteen hoofdredacteur Ruud Hollander vragen of hij een verklaring heeft voor de plotselinge verschijning van al deze nieuwe concurrenten.

Ja, die heeft hij: „Psychologie is hot”. Je ziet het aan de zelfhulpboeken, aan de belangstelling voor de studie psychologie en aan de jaarlijks met zo’n tienduizend exemplaren groeiende oplage van Psychologie Magazine (tot de huidige 110.000 à 120.000).

Die interesse voor psychologie, zegt Ruud Hollander, „komt doordat we met z’n allen in het penthouse zitten van de piramide van Maslow”. Onze biologische en sociale behoeften zijn vervuld, nu houden we ons bezig met onszelf.

Psychologie Magazine had al eerder concurrenten verwacht – en is er ook niet bang voor. Ruud Hollander: „Wij schrijven over onderwerpen waar iedereen zich elke dag mee bezighoudt. De markt is heel groot.” Misschien, denkt hij, pikt zijn blad juist wel een graantje mee: „MIND magazine heeft veel geadverteerd. Het ligt nu in de kiosken naast Psychologie Magazine.”

Inderdaad is MIND magazine, zegt hoofdredacteur Renie van Wijk, „opgezet omdat je aan je voelsprieten merkte dat psychologie een enorme vlucht neemt”. Het blad wil psychologische kwesties „benaderen vanuit de lezer, niet vanuit de wetenschap”. Renie van Wijk: „Wij willen persoonlijk en positief zijn. Dus: je bent oké, maar het kan nog beter.” Anders dan Psychologie Magazine heeft MIND magazine dan ook rubrieken over eten (‘samen eten, daarvan wordt iedereen gezonder, socialer en gelukkiger’) en wellness (‘beauty & body’, ‘beauty & soul’).

Bij Aware Psychologie, zegt hoofdredacteur Wijnand van Dijk, „waren we wel blij toen we zagen dat ons blad zich onderscheidt door de nadruk op verdieping”. Het thema is de vrije wil om keuzes te maken. Keuzes maken is ook de rode draad van Pit, het klein duimpje van de nieuwe bladen dat echter al wél is besproken op de Australische radio. Want emigranten zijn mensen met een verhaal over een wel zeer rigoureuze keuze – en daarmee een belangrijke doelgroep.

Gretha Pama