Onenigheid over verbod reclame voor kinderen

De voedingsindustrie, levensmiddelenfabrikant Unilever en maatschappelijke organisaties zijn het oneens over reclame die is gericht op kinderen. Unilever (Ola, Unox en Lipton Ice Tea) heeft gisteren aangekondigd voortaan alleen reclame te maken die gericht is op kinderen beneden de elf jaar als het gaat om gezonde voeding.

Brancheorganisatie FNLI zegt vandaag dat het de reclamecode wil aanscherpen. FNLI vindt dat de reclamegrens veel lager moet liggen: bij zes jaar.

Na 2,5 jaar praten met de FNLI hebben organisaties als Consumentenbond en Hartstichting het overleg over een beperking beëindigd. Zij hebben gisteren per brief aan het kabinet gevraagd de voedingsfabrikanten een verbod op te leggen voor reclame die gericht is op kinderen onder de elf jaar. Volgens de Hartstichting ondersteunen veel meer maatschappelijke organisaties dit verzoek.

Hartstichting en Consumentenbond willen ook dat er een verbod komt op het verstoppen van cadeautjes bij voeding. Ook zouden bekende persoonlijkheden niet meer mogen worden ingezet bij reclames voor ongezond eten en drinken voor kinderen.

De Hartstichting stelt dat reclame er mede voor zorgt dat kinderen te dik worden. Ze lopen grote kans om op latere leeftijd ziektes te krijgen door overgewicht.

Unilever maakt voortaan alleen reclame gericht op kinderen tot elf jaar voor producten met het ‘Ik kies bewust’-logo, doorgaans gezonde artikelen. Rond 150 merkartikelen dragen dit logo.

Een woordvoerder van minister Klink (Volksgezondheid, CDA) zegt dat hij voor de zomer gaat praten met het FNLI. Later dit jaar neemt Klink een besluit over reclame voor kinderen.