Kapotte wissels RandstadRail onopgemerkt

De controle op veiligheid bij RandstadRail was niet in orde. Zo werden kapotte wissels niet opgemerkt. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

Eind vorig jaar ontspoorden er diverse voertuigen van RandstadRail, een lightrailverbinding die Den Haag met Zoetermeer en Rotterdam verbindt. Bij het ernstigste incident, op 29 november bij de Haagse halte Forepark, raakten zeventien mensen lichtgewond. De IVW legde daarop het vervoer met RandstadRail stil.

De ontsporing bij Forepark is volgens de IVW, zoals ook al bleek uit een onderzoek van DeltaRail, veroorzaakt door een kapotte wissel. Volgens de IVW is het „aannemelijk” dat de wissel al tijdens de aanleg beschadigd raakte. Op 29 november reed een trein de wissel helemaal kapot. Dit werd niet waargenomen door het elektronische beveiligingssysteem, waardoor het eerstvolgende voertuig ontspoorde. Uit het onderzoek blijkt dat meerdere wissels tijdens de aanleg van RandstadRail onopgemerkt beschadigd zijn geraakt. De IVW concludeert dat er sprake is van een „structureel probleem met het door RandstadRail gekozen wisseltype”.

Volgens de inspectie blijkt „dat de veiligheidsbeheersing bij de projectorganisatie in brede zin niet in orde was”. Zo was de communicatie tussen de verkeersleiding en de bestuurders „niet acceptabel”. Ook traden er te veel technische storingen op. De IVW oordeelt over zichzelf dat de vrijgave van ingebruikname van RandstadRail „te vroeg is verleend”. De inspectie stelt dat het vrijgaveproces „complex” is „vanwege de betrokkenheid van een groot aantal partijen”.

De rol van de IVW is onderzocht door TNO, dat concludeert dat de IVW niet direct verantwoordelijk is voor de ongevallen. Het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam zijn verantwoordelijk voor RandstadRail, de IVW is toezichthouder op de exploitatie ervan. Het is nog niet bekend wanneer de volledige dienstregeling van RandstadRail hervat wordt.