Hij speelt Pierre Bokma

Steve Buscemi maakte een remake van Theo van Goghs Interview.

In een groepsgesprek over de film werd de plot nog eens dunnetjes overgedaan.

Het was net als in de film. Alleen zat er nu een gróepje journalisten tegenover de ster en was het geen pingpongwedstrijdje, maar een partijtje simultaanschaak. Aan de ene kant dus de ster. Steve Buscemi in dit geval, als acteur bekend uit de films van onder meer Quentin Tarantino, Jim Jarmusch en de gebroeders Coen. Hij regisseerde de Amerikaanse remake van Theo van Goghs Interview. Maandag beleefde de film z’n Nederlandse première. We spraken Buscemi eerder al, tijdens het Filmfestival Berlijn, waar Interview in februari z’n wereldpremière had.

Zelf nam regisseur Buscemi de rol van verslaggever Pierre (Pierre Bokma in de Nederlandse versie) op zich. Tabloidlieveling Sienna Miller trad in de voetsporen van Katja Schuurman, die aan het einde van de film zelf ook nog een gastoptreden heeft.

Aan de andere kant zaten de journalisten, ieder met zijn eigen belangen. Kort door de bocht was de Engelstalige pers (Groot-Brittannië, VS, Australië) geïnteresseerd in Buscemi de ster. Terwijl de Europeanen zich meer afvroegen wat hem in het oorspronkelijke script had aangetrokken, en hoe het was geweest om met Theo van Goghs vaste cameraman Thomas Kist te werken. Een kleine culture clash, die de grotere in de film – tussen hoge en lage cultuur, politiek en entertainment – weerspiegelde.

Buscemi: „Toen ik het origineel zag was het alsof ik naar de laatste scènes uit een huwelijk van een slecht bij elkaar passend stel keek. Dat is natuurlijk niet zo, want Pierre en Katja hebben elkaar net voor de eerste keer ontmoet en je voelt vanaf het begin af aan dat hun wegen wel weer móeten scheiden omdat ze te verschillend zijn. Maar dan kom je erachter dat ze ook heel erg op elkaar lijken. In hun ambities, in hun verlangen om allebei de beste, de winnaar van de situatie te willen zijn. Het is een kat-en-muis spel.’’

Zijn casting kwam meer door toeval tot stand, dan destijds bij Van Gogh, die de rol van Katja samen met scenarioschrijver en bedenker Theodor Holman en Hans Teeuwen op de huid van de voormalige soapie schreef: „Sienna kende ik niet, ook niet toen men mij vertelde dat ik haar uit de tabloids zou moeten kennen. Wat de doorslag gaf waren de extra’s op de dvd van Layer Cake. Ironisch genoeg kon ik pas in die promotie-interviews zien dat haar persoonlijkheid heel anders was dan de rollen die ze tot dan toe had gespeeld. En dat ze daar wellicht iets van kon gebruiken. Zelf ben ik namelijk altijd geïnteresseerd om zoveel mogelijk van mezelf in m’n rollen te stoppen, of ik nu een moorddadige maniak in een mainstream film speel of een nerdy platenverzamelaar in een kleine artfilm. Het zijn allemaal versies, uitvergrotingen van mezelf.’’

Voor Theo van Gogh was het altijd een droom om films te maken in de VS, vandaar dat zijn producent Gijs van de Westelaken na de première van de Nederlandse Interview in Toronto contact legde met een Amerikaans productiebedrijf om drie van Van Goghs films te remaken. Na Interview zullen nog Blind Date (regie: Stanley Tucci) en 1-1900 (de Amerikaanse versie van 06, regie Bob Balaban) volgen. Buscemi: „In de VS werd Theo van Gogh pas een begrip na zijn dood. Ik ben geïnteresseerd in hetzelfde als hij, de machtstrijd tussen de seksen. Zijn acteurs zijn mede zo goed doordat hij filmde met drie camera´s, waardoor je zo min mogelijk met de technische aspecten van filmmaken bezig hoeft te zijn. Zo kun je je als acteur meer in je karakter verliezen.”

En oh ja, het is altijd fijn om met de Coen-broers te werken. En die Australische journaliste die denkt dat hij in Ghost World (waarin hij die nerdy platenverzamelaar speelt) een verhouding krijgt met Scarlett Johansson, zij het vergeven. Want het was Thora Birch. En het is altijd fijn om met de Coen-broers te werken. En dat verhaal over waarom hij acteur is geworden vertelt hij wel een andere keer. En ja, het is altijd fijn om met de Coen-broers te werken.