Deuren niet dicht houden

„Ik ben Europeaan, of liever nog: wereldburger.” En dat uit de mond van Spinvis (Erik de Jong, 46), die zijn muziek en teksten het liefst schrijft op een zolderkamer van een Vinex-woning in Nieuwegein. Spinvis, die in januari nog de Popprijs 2007 in de wacht sleepte, treedt vanavond op tijdens de ‘Nacht van Europa’ in Amsterdam. Het is een van vele evenement in het kader van de Dag van Europa, met onder meer cabaret, muziek en debat. Vandaag wordt gevierd dat Robert Schuman, de toenmalige Franse minister van Buitenlandse Zaken, op 9 mei 1950 een rede hield die uiteindelijk leidde tot de oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, een voorloper van de Europese Unie.

Weet u eigenlijk wat er vandaag wordt gevierd ?

Lachend: „Valt er wat te vieren dan? Nee, ik moet bekennen dat ik niet precies op de hoogte ben. Maar wordt er niet weer eens in het hele land over Europa gepraat...”

Vindt u dit soort evenementen met politiek én cultuur een goede manier om de ‘burger’ bij de EU te betrekken?

„Nee, ik geloof niet in die Postbus 51-cultuur. Dat kun je mensen niet opleggen, dat moet vanzelf gaan. Op dorpspleintjes, in de kroeg en bij de slager: daar moet het besef ontstaan, dat Europa en de wereld belangrijk zijn voor de mensen.”

Zit er dan nog wel toekomstmuziek in Europa?

„Wat mij betreft zeker. Ik heb destijds ook voor de Europese Grondwet gestemd en ik ben best bereid mijn welvaart met de rest van Europa te delen. Een kenmerk van beschaving, vind ik, om ook goedwillend tegenover vreemdelingen te staan. Met de verdere uitbreiding van Europa heb ik dan ook geen enkel probleem.”

Dus ook Turkije is welkom?

„Natuurlijk. Je moet de deuren niet dichthouden, maar de ander bij je in huis laten. Op die manier voorkom je dat mensen kunnen zeggen ‘die kwade, boze overbuurman heeft het weer gedaan’. We moeten gewoon niet zo bang zijn, maar onszelf laten zien.”

Gaat u dat vanavond ook doen?

„We gaan zeker iets leuks doen. Zo treed ik op met Cengiez Tutar uit Turkije die de saz, een soort gitaar, speelt. De Turken hebben een muzieksysteem dat uitgaat van 36 tonen, terwijl onze westerse muziek er maar twaalf heeft. Daarom klinkt Turkse muziek ons vreemd in de oren. Maar als ik zijn muziek op mijn manier speel, vindt hij het vals. Dat wordt nog een interessante avond.”