Stijlvol naar het schavot

Stijlvol naar het schavot beste boeken van de week Marie Antoinette wist haar kleding knap te hanteren als politieke strategie, laat Caroline Weber zien in Queen of Fashion (Holta, € 29,-), legt Niek Pas uit. ‘Het lichaam inzetten uit politiek-strategische overwegingen is niet alleen typisch voor de moderne strijd om het presidentschap; de hedendaagse variant van het Franse koningschap. Uiterlijk en mode speelden ook bij de beroemdste koningin van Frankrijk een grote rol. Voor Marie Antoinette (1755-1793) was stijl zelfs een kwestie van leven of dood. [...] Voor Caroline Weber, in Queen of Fashion. What Marie Antoinette Wore To The Revolution, staat vast dat Marie Antoinette mode gebruikte als wapen in haar gevecht om prestige en autoriteit. Het politieke belang van kleding blijkt al uit haar komst naar Frankrijk. Op een eilandje in de Rijn moest ze haar eigen kleren afstaan, om in Franse stijl te worden aangekleed; een scène die door Sofia Coppola indringend is gevisualiseerd in haar film Marie-Antoinette (2006). Weber laat overtuigend zien dat het bij Marie Antoinette niet ging om een persoonlijke obsessie met imago, zoals vaak is verondersteld, maar om politieke strategie.’ Marie Antoinette wist haar kleding knap te hanteren als politieke strategie, laat Caroline Weber zien in Queen of Fashion (Holta, €29,–). Zie pagina 26

Marie Antoinette wist haar kleding knap te hanteren als politieke strategie, laat Caroline Weber zien in Queen of Fashion (Holta, € 29,-), legt Niek Pas uit. ‘Het lichaam inzetten uit politiek-strategische overwegingen is niet alleen typisch voor de moderne strijd om het presidentschap; de hedendaagse variant van het Franse koningschap. Uiterlijk en mode speelden ook bij de beroemdste koningin van Frankrijk een grote rol. Voor Marie Antoinette (1755-1793) was stijl zelfs een kwestie van leven of dood. [...] Voor Caroline Weber, in Queen of Fashion. What Marie Antoinette Wore To The Revolution, staat vast dat Marie Antoinette mode gebruikte als wapen in haar gevecht om prestige en autoriteit. Het politieke belang van kleding blijkt al uit haar komst naar Frankrijk. Op een eilandje in de Rijn moest ze haar eigen kleren afstaan, om in Franse stijl te worden aangekleed; een scène die door Sofia Coppola indringend is gevisualiseerd in haar film Marie-Antoinette (2006). Weber laat overtuigend zien dat het bij Marie Antoinette niet ging om een persoonlijke obsessie met imago, zoals vaak is verondersteld, maar om politieke strategie.’