Pluk De Pers

Een nieuwe krantenuitdeler stond vanmorgen aan de poort van de stations om de jongens en meisjes van Spits en Metro en de bakken van De Pers gezelschap te houden. Vandaag is Dag voor het eerst verschenen, het product van PCM (uitgever van onder meer NRC Handelsblad) en telecombedrijf KPN, dat niet een nieuwe gratis krant genoemd mag worden maar als een zogeheten kruismediaal nieuwsmerk moet worden aangeduid.

Niets zo leuk als advertenties tellen bij een begin. De uitkomst: 16 adverteerders, samen goed voor ongeveer tien pagina’s. Daar zit er wel één bij van Primafoon, van... KPN. Maar het is een ruimschoots hogere score dan De Pers in de begintijd. Op de tweede verschijningsdag 24 januari moest die het doen met anderhalve pagina. Waarvan één van McGregor, het kledingmerk van Marcel Boekhoorn, de grote investeerder achter De Pers. Ook vandaag komt zijn krant niet verder dan vijf adverteerders.

Reden voor scepsis bij het machtige media-inkoopbureau Kobalt. Op zijn website schrijft dit bedrijf dat de dramatisch slechte advertentiebezetting bij De Pers druk zal zetten op de tarieven. Ook Dag moet volgens Kobalt eerst maar bewijzen dat het niet het zoveelste gratis krantje is. Veeg teken: op de website van Dag zijn slechts twee adverteerders te vinden.

Een dag voor een jubelstemming is het niet bij PCM. De Britse investeerder David Montgomery doet een bod op Wegener, uitgever van regionale kranten en huis-aan-huisbladen. Én partner van PCM in de joint venture van het Algemeen Dagblad.

Die lijkt geen lang leven meer beschoren. Met Britse investeerders heeft PCM door het avontuur met Apax geen fijne ervaringen. Dat Montgomery ooit werkte bij de Britse boulevardkranten News of the World en The Daily Mirror, zal niet imponeren na de teleurstellende ervaringen met Apax-bestuurder Stephen Grabiner, voormalig uitgever van The Daily Telegraph.

Maar het feit dat kapitaalkrachtige investeerders jagen op krantenfirma’s is positief. Neem Rupert Murdoch die na internetbedrijf MySpace nu The Wall Street Journal wil kopen. In multimedia zien ze de toekomst. Net als Dag, dat nieuws per sms en via schermen in de trein wil verspreiden. Het project kost PCM en KPN ieder 25 miljoen euro, maar daarvoor doet PCM ervaring op met nieuwerwetsigheden zonder de kranten met een ongewis avontuur op te zadelen.

Bovendien heeft PCM op de eerste dag advertenties binnengehaald die tot dusver aan Spits en Metro overgelaten moesten worden: die van mobieltjes. De Pers slaagt daar nauwelijks in. In die zin is de Dag nog niet begonnen of hij kan al bijna niet meer mislukken.

Daan van Lent