Noem het geen krant

Vandaag is de dag van Dag, de nieuwe, gratis uitgave van PCM Uitgevers en KPN.

Crossmedia is het toverwoord.

Vanochtend verscheen de eerste editie van de nieuwe krant Dag van PCM en KPN. Het is het vierde gratis dagblad van Nederland, na Metro, Spits en De Pers. Maar wie de uitgave zo omschrijft, heeft ruzie met de bedenkers van Dag. Want noemt het alsjeblieft geen krant.

Dag is een ‘mediumonafhankelijke nieuwsdienst’, 24 uur per dag beschikbaar op internet en mobiel en vijf dagen per week op papier. Een tv-kanaal op internet, tv in de trein en een tv-gids volgen na de zomer. PCM, uitgever van onder meer nrc.next en de Volkskrant, en KPN houden rekening met een gezamenlijke investering van maximaal 20 miljoen euro in de eerste anderhalf jaar.

‘Crossmedia’ is het toverwoord. In alle persberichten van Dag staat het wel een paar keer. Dag heeft zelfs een directeur crossmedia, Joris van Heukelom. Hij vormt met hoofdredacteur Bob Witman (ex-Volkskrant) en uitgever Edwin Tromp (voorheen Talpa) de top van Dag. Van Heukelom komt van KPN waar hij verantwoordelijk was – en ook blijft – voor de invulling van de ‘content-strategie’.

Dag is anders, zegt Van Heukelom op de redactie in Amsterdam. De nieuwsdienst omarmt met volle overgave alle multimediale mogelijkheden. „Een voorbeeld: wij hebben een geluidsfragment bij een nieuwsbericht. Wie dat wil horen, stuurt een code per sms, wordt teruggebeld en hoort het fragment.” Van Heukelom demonstreert de multimediale nieuwsdienst. „Dag heeft de eerste werkelijk crossmediale redactie van Nederland. Ik probeer in de hoofden van de mensen te prenten dat onze output moet voldoen aan aantal heldere kenmerken.”

Ten eerste gebruikt Dag veel foto’s. Een proefpagina van de rubriek ‘Geen commentaar’ toont het wereldnieuws in 24 foto’s, met korte bijschriften. „Wij stellen nog meer leuke beelden beschikbaar op mobiel en site.”

Verder geeft Dag zijn lezers de ruimte. De krant krijgt pagina’s geschreven door bloggers. Ook neemt men kopij over van tijdschriften Quest, Glamour, Bright en VT Wonen. Het plan om artikelen van de Volkskrant te gebruiken is van de baan.

Dag is vooral persoonlijk, zegt Van Heukelom: „Op de site draai je aan een aantal knoppen om Dag.nl te personaliseren. Meer sport, minder sport.” Dag is ook ‘omnipresent’, als het aan de makers ligt. De nieuwsdienst biedt informatie op mobiel, pc en – bijna achteloos – „je hebt ‘s ochtends ook een krant”. De mobiele dienst bestaat uit een compacte versie van de homepage, naast sms-services (tegen kostprijs).

Dag wordt een succes, denkt Van Heukelom, omdat de consument een crossmediale nieuwsdienst wil. „De behoefte aan nieuws is net zo groot als vroeger, maar anders gericht. We kijken minder tv en willen meer snelle informatie via het web. Bovendien zie je elders in Europa – zoals Spanje – dat er een markt is voor veel meer gratis kranten.” In Denemarken sloot echter de eerste gratis krant, Dato.

Ook commercieel is er plek voor Dag, vooral op internet, denkt Van Heukelom. „Reclamebudgetten verschuiven van print en tv naar web.” De nadruk op multimedia van Dag lijkt essentieel om adverteerders te werven. Mediabureau Kobalt, dat veel grote adverteerders vertegenwoordigt, is kritisch. „Ondanks alle crossmediale ideeën hebben we in mei toch voornamelijk die vierde gratis krant’, staat in Kobalts uitgave Visie op de media. „Hoe uniek is het crossmediale aanbod van Dag? Spits, Metro en De Pers hebben ook een website en bieden ook sms-diensten aan.” De vraag is volgens Kobalt hoe de crossmediale aanpak van Dag zich in de praktijk onderscheidt. „Zolang het accent op het gratis krantje ligt zal het lastig worden een substantiële plek te veroveren naast de bestaande spelers.”

Van Heukelom erkent dat de activiteiten op internet en mobiel cruciaal zijn voor het succes van Dag. Anders dan bij andere kranten doet zijn uitgave de site er niet even bij, zegt hij, maar is het een integraal onderdeel van het concept. Dag krijgt van beide moeders drie tot vier jaar de tijd om winst te maken. Kobalt noemt PCM en KPN „logge organisaties” die vanouds moeite hebben om mee te gaan met nieuwe manieren van nieuwsconsumptie. „Dag lijkt vooral een poging om de interne bureaucratie te verslaan.”

Dag.nl biedt nieuws, maar ook weer en verkeersinformatie