De stem van Anne Frank

De stem van Anne Frank beste boeken van de week Het lukt actrice Carice van Houten om het beroemdste dagboek ter wereld, Het Achterhuis van Anne Frank (De Kunst, € 19,90), zo knap voor te lezen, vindt Toef Jaeger. ‘De voorgelezen versie van Het Achterhuis (waarvoor gebruik is gemaakt van de meest complete uitgave) overtuigt. Opgewekt klinkt het begin, wanneer het nog de klasgenoten zijn die Anne Franks gedachten bepalen, somberder wanneer de periode van het onderduiken is ingegaan, prachtig wanneer Van Houten Anne Franks neerslachtige buien voorleest, en knap wanneer het optimisme-ondanks-alles de boventoon voert. Ronduit neutraal klinkt het slot, ‘hier eindigt het dagboek van Anne Frank’, waarna een nawoord volgt waarin Van Houten vertelt hoe het iedereen uiteindelijk is vergaan. Ook in dat nawoord worden de luisteraar geen nadrukkelijke gevoelens opgelegd, de presentatie is feitelijk. Het is niet precies uit te leggen. Komt het doordat brieven wel vaker beter tot hun recht komen wanneer ze hardop worden voorgelezen, is het dankzij Carice van Houten die het hele dagboek weinig theatraal, maar toch doordringend voorleest? Eén ding is zeker: de voorgelezen versie komt harder aan dan de papieren uitgave.’ Het lukt actrice Carice van Houten om het beroemdste dagboek ter wereld, Het Achterhuis van Anne Frank (De Kunst, € 19,90), zo knap voor te lezen dat de luisterversie harder aankomt dan het geschreven woord. Zie pagina 31

Het lukt actrice Carice van Houten om het beroemdste dagboek ter wereld, Het Achterhuis van Anne Frank (De Kunst, € 19,90), zo knap voor te lezen, vindt Toef Jaeger. ‘De voorgelezen versie van Het Achterhuis (waarvoor gebruik is gemaakt van de meest complete uitgave) overtuigt. Opgewekt klinkt het begin, wanneer het nog de klasgenoten zijn die Anne Franks gedachten bepalen, somberder wanneer de periode van het onderduiken is ingegaan, prachtig wanneer Van Houten Anne Franks neerslachtige buien voorleest, en knap wanneer het optimisme-ondanks-alles de boventoon voert. Ronduit neutraal klinkt het slot, ‘hier eindigt het dagboek van Anne Frank’, waarna een nawoord volgt waarin Van Houten vertelt hoe het iedereen uiteindelijk is vergaan. Ook in dat nawoord worden de luisteraar geen nadrukkelijke gevoelens opgelegd, de presentatie is feitelijk. Het is niet precies uit te leggen. Komt het doordat brieven wel vaker beter tot hun recht komen wanneer ze hardop worden voorgelezen, is het dankzij Carice van Houten die het hele dagboek weinig theatraal, maar toch doordringend voorleest? Eén ding is zeker: de voorgelezen versie komt harder aan dan de papieren uitgave.’