Dag nieuwe slag in de ‘krantenoorlog’

Nederland heeft zijn vierde gratis krant: Dag. Het zakelijk model van gratis media is nog onzeker, maar het medium krant wint in de hele wereld aan populariteit.

De krant is niet dood, maar leeft. Althans het gratis dagblad. Veertig miljoen gratis kranten rollen er in 39 landen dagelijks van de persen. Van Brazilië tot Marokko en van Rusland tot de Verenigde Staten. Nederland kent sinds vandaag een vierde gratis krant, Dag, een uitgave van PCM Uitgevers en KPN. De krant concurreert met Spits, Metro en De Pers.

Dag markeert een nieuwe slag in de ‘krantenoorlog’, die ex-bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge vorig jaar voorspelde. Het blad verschijnt terwijl de Nederlandse dagbladwereld volop in beweging is.

Regionale uitgever Wegener kan in Britse handen komen na een bod, vandaag, door investeerder Meco; PCM Uitgevers wil fuseren met de Noord-Nederlandse uitgever NDC/VBK en de Telegraaf roert zich actief op de tv-markt.

Ook in het buitenland zijn dagbladen ‘hot’. Zo kan The Wall Street Journal een prooi worden voor mediatycoon Rupert Murdoch (Fox, The Times, The Sun)

Deskundigen hebben lang geroepen dat de krant gaat verdwijnen. Niemand zou over veertig jaar meer een dagblad lezen. Vooralsnog lijkt de krant echter aan populariteit te hebben herwonnen. Meer dan 1,4 miljard mensen lezen dagelijks een krant, schrijft de World Association of Newspapers. De WAN presenteerde vandaag een rapport over de dagbladsector (zie kader).

De krant is bezig aan een comeback, aldus de WAN. De alarmberichten hebben de sector wakker geschud, lijkt het. In de afgelopen 24 maanden zijn meer innovatieve ‘krantenproducten’ gelanceerd dan in de dertig jaar daarvoor, noteert het rapport. In Nederland verschenen het afgelopen jaar onder meer de nieuwe kranten nrc.next, De Pers en vandaag Dag. De totale oplage van kranten wereldwijd steeg het afgelopen jaar met 4,3 procent; het snelst gebeurde dat bij de gratis kranten, aldus de WAN.

„De papieren krant heeft nog steeds sexappeal”, zegt onderzoeker Jochen Dieckow van het dagbladinstituut Ifra. „Je kunt de krant overal lezen. De krant biedt nieuws en achtergronden eneen goede en geaccepteerde mix van redactionele en commerciële informatie.”

Reclame is ook goed zichtbaar, zegt Dieckow. Lezers kunnen niet wegzappen. Vooral gratis kranten kunnen bovendiensegmenteren, om verschillende doelgroepen te bereiken.

„De markt voor gratis dagbladen is volwassen”, zegt Dieckow van Ifra. „In het begin werden de kranten weggegeven op straat, maar tegenwoordig is er een geavanceerd distributiemodel met verschillende afzetkanalen. „Zie de alliantie van Dag en KPN.”

Het business model van gratis kranten blijft echter kwetsbaar, waarschuwen deskundigen. De dagbladen zijn vrijwel geheel afhankelijk van advertenties. Dieckow denkt dat als het economisch slechter gaat het aantal gratis kranten zal afnemen. In Denemarken is dat al het geval.

Daar sneuvelden inmiddels drie gratis dagbladen waaronder het huis-aan-huis verspreide Dato. Dagblad De Pers overweegt eveneens thuisbezorging. Silvio de Groot, uitgever van Metro Nederland, noemt distributie cruciaal. „In navolging van ons succes zie je steeds meer dezelfde soort gratis kranten opkomen. Ook Dag lijkt op Metro.”

De Groot ziet naast de gratis kranten voor een groot publiek ook een toekomst voor gespecialiseerde gratis dagbladen. In Italië is al een gratis sportkrant en een gratis financiële uitgave. Metro werkt zelf aan een gratis zakenkrant met als werktitel Metro Finance.

Bod op Wegener: pagina 15

Introductie Dag: pagina 20