Radiozender voor vrijdenkers

De Concertzender heet sinds kort Radio 6.

Het nieuwe publieke station is voor luisteraars die iets anders willen dan ‘voorgeprogrammeerde radio’.

Wynton Marsalis op het North Sea Jazz Festival van 2003. Foto Lex van Rossen NORTHSEA JAZZ 2003- WYNTON MARSALIS FOTO LEX VAN ROSSEN Rossen, Lex van

Een reservaat voor beschermde diersoorten. Daar doet Radio 6 aan denken wanneer je de programmering bekijkt van het station dat volgens de eigen slogan ‘jazz, world and beyond’ biedt. Programma’s die op andere publieke stations zijn wegbezuinigd of niet meer in het format pasten, hebben een plekje gevonden op dit radiostation, dat sinds kort in de lucht is. Het cultureel-literaire programma De Avonden is er bijvoorbeeld te horen, evenals het NPS-muziekprogramma Supplement. Beide programma’s werden in 2006 slachtoffer van de herprofilering van de publieke radiozenders.

VPRO-programmamaker Wim Brands is als eindredacteur verantwoordelijk voor de culturele en informatieve programma’s. „Aan het einde van 2005 werd aan de Concertzender, de VPRO en de NPS gevraagd om eens te gaan nadenken over intensieve samenwerking. Na verloop van tijd sloten ook KRO en Omroep Max zich aan. Ik vind dat we iets heel bijzonders voor elkaar hebben gekregen. Radio 6 is een station dat programma’s maakt voor een publiek dat niet zo van voorgeprogrammeerde radio houdt. Een station waar ruimte is om verhalen te vertellen, waar geïmproviseerd mag worden en waar gasten de gelegenheid krijgen om uit te praten.”

Co de Kloet, eindredacteur muziek: „Onlangs hadden we muzikant Willy DeVille op bezoek in de studio. Hij vroeg hoelang hij de tijd had. We hebben gezegd: zo lang je het leuk houdt, blijven we uitzenden.”

Toch oogt de programmering als het resultaat van een typisch Hilversums omroepcompromis. Naast de (soms experimentele) cultuur, jazz en wereldmuziek van VPRO en NPS, brengt ouderenomroep Max op zondagochtend toegankelijke muziek met oudgedienden Meta de Vries en Anne van Egmond. De Kloet houdt vol dat het een bewuste keuze was om Omroep Max erbij te halen. „Wij proberen te denken vanuit het materiaal. Muziek is niet in hokjes te plaatsen. En ook het publiek is lang niet zo gesegmenteerd als veel mensen denken. Ook zogenaamd progressieve mensen liggen op zondag met hun croissantje in bed naar Meta te luisteren.”

Wim Brands: „John Seabrook, journalist bij The New Yorker, legt in zijn boek Nobrow uit dat hoge en lage cultuur in deze tijd volledig door elkaar heen lopen. Radio 6 is niet high- of lowbrow, wij zijn nobrows. We moeten niet aan beperkingen ten onder gaan, dat is nou juist de reden dat onze programma’s bij andere zenders moesten verdwijnen.”

Radio 1 werkt met een budget van 32 miljoen euro en Radio 4 met 14 miljoen euro. Radio 6 moet zien rond te komen van een kleine 4 miljoen euro per jaar. Een flink deel van dat budget gaat naar internet. Aad van Nieuwkerk is verantwoordelijk voor de website: „We willen af van het ouderwetse omroepdenken waarin het medium centraal wordt gesteld. Wij gaan uit van de content. Dat is in mijn ogen de taak van de publieke omroep: zorgen dat content op de beste manier bij het publiek terechtkomt. Op internet kunnen luisteraars zelf filteren wat ze mooi vinden; houd je van jazz, dan vind je op onze site de jazzprogramma’s overzichtelijk bij elkaar. Radio is niet per se het belangrijkste medium. We draaien het ook wel eens om. Dan maken we een mooie webdocumentaire waarover we iets op de radio vertellen.”

Wie kijkt naar het schamele budget en beseft dat Radio 6 geen etherfrequentie bezit, vraagt zich af of de programmamakers van Radio 6 niet een hopeloos gevecht voert. Want draait het in Hilversum niet meer en meer om kijk- en luistercijfers en marktaandelen? Het lijkt een krachtenspel te zijn waarbij de vrijdenkers van Radio 6 als vanzelf verder worden weggedrukt. Brands: „In zijn boek The Long Tail beschrijft Chris Anderson hoe producten voor een klein publiek gezamenlijk een groter marktaandeel hebben dan de producten voor de massa. Nieuwe distributiemogelijkheden als internet werken die ontwikkeling in de hand. Ik wil over twintig jaar nog wel eens zien wie als winnaars uit de strijd komen.”

Radio 6 is te ontvangen via de kabel, satelliet, internet en DAB (Digital Audio Broadcasting). Luister via: www.radio6.nl.