Links van het midden rockend

cd pop

Rickie Lee Jones: The Sermon On Exposition Boulevard New West/ Sonic

****-

Ten tijde van haar debuutalbum met de hit Chuck E’s in love (1979) werd Rickie Lee Jones altijd in één adem genoemd met haar ex-geliefde Tom Waits. In de tussenliggende jaren werd Waits een cultheld en verdween Jones regelmatig uit het zicht, door onevenwichtige platen en drank- en drugsperikelen. De tijd is rijp om de balans recht te trekken, want met The Sermon On Exposition Boulevard levert Rickie Lee Jones een album dat minstens zo gedurfd, waardig en links van het midden klinkt als meneer Waits’ recente output.

Ze zingt misschien wel beter dan ooit met haar herkenbare, kinderlijke timbre in songs die merendeels geïnspireerd werden door bijbelverhalen. Schrik niet van de religieuze context, want Jones (52) is bepaald geen godsdienstwaanzinnige geworden. Eerder doet ze een dappere en controversiële poging om het leven en werk van Jezus Christus op het heden te betrekken, in songs als Elvis Cadillac waarin de mythe van Elvis Presley als moderne messias wordt aangehaald.

Ze rockt als een tijger, klinkt waar nodig jazzier dan Norah Jones en zet liefhebbers van wegwerpliedjes op het verkeerde been met de mysterieuze cajunsound van Tried to Be a Man en het dromerig geïmproviseerde I Was There.

Morgen speelt Rickie Lee Jones in Paradiso, Amsterdam.