Galileo in ‘diepe crisis’

galileo.jpgZonder extra injectie met Europees geld is Galileo, het navigatiesysteem van de EU, gedoemd te mislukken. Het Europese prestigeproject, bedoeld als tegenhanger van het Amerikaanse gps, verkeert in een ,,diepe crisis” . Dat zei de Duitse transportminister Wolfgang Tiefensee vanmorgen in Brussel.

Duitsland, momenteel voorzitter van de EU, werkt samen met de Europese Commissie, het dagelijkse bestuur van de EU, aan een oplossing voor de problemen rond Galileo. Dat moet worden gebouwd door een consortium van Europese bedrijven. Maar het miljardenproject dreigt vertraging op te lopen omdat er ruzie is tussen de bedrijven. Ze kunnen het niet eens worden over de verdeling van de risico’s.

Tiefensee noemde Galileo vanmorgen ,,absoluut noodzakelijk” voor Europa. ,,We kunnen niet zonder. Europa moet zijn positie in de ruimte handhaven en uitbouwen. Daarom hebben we een systeem nodig dat niet wordt gecontroleerd door militairen”. Navigatiesystemen in bijvoorbeeld auto’s maken nu gebruik van het Amerikaanse gps-signaal. Dat is gratis, maar de Amerikanen kunnen het om veiligheidsredenen op ieder moment ‘uitzetten’.

Het Galileoconsortium, bestaande uit grote Duitse, Franse, Britse, Spaanse en Italiaanse bedrijven kreeg eerder tot 10 mei de tijd om de onderlinge problemem op te lossen. Maar er is ,,weinig hoop”, zei Tiefensee, dat dat zal lukken. Een alternatief voor het consortium is er niet. Alle belangrijke Europese bedrijven die de noodzakelijke techniek en ervaring hebben om het navigatiesysteem te bouwen, zitten er al in, zoals het Franse-Duitse EADS, het Franse Thales, en het Britse Inmarsat. De bedrijven hebben daardoor een monopolie, erkende Tiefensee vanmorgen.

Europa heeft haast, want concurrenten elders in de wereld zitten niet stil. Galileo moet beter, want preciezer worden dan gps. Maar de Amerikanen werken hard aan de verbetering van hun systeem. Rusland is van plan aan het eind van het jaar acht satellieten te lanceren voor het Glonass-systeem dat vanaf 2009 al een concurrent kan worden voor gps. En de Chinezen hebben al satellieten in een baan om de aarde gebracht voor hun Beidou-netwerk. Dat is een militair project. Maar onlang liet China weten dat Beidou ook kan worden gebruikt voor commerciële toepassingen.

Galileo is nu opgezet als een civiel project. Dat zal niet veranderen, als er meer overheidsgeld in wordt geïnvesteerd, zei Tiefensee. ,,Maar het is natuurlijk wel mogelijk dat Galileo zal worden gebruikt voor militaire doeleinden. Een legertruck kan tenslotte ook over een snelweg rijden die met publiek geld is aangelegd.”