Consortium werkt aan nieuw bod op Australisch Qantas

Het consortium van bedrijven dat de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas wil overnemen, overweegt een nieuw bod op het luchtvaartbedrijf uit te brengen. De overnamecommissie van de Australische overheid had een eerder bod geblokkeerd.

De termijn van het bod, het grootste in de internationale luchtvaart, was dit weekeinde verstreken. De handel in aandelen van Qantas is nog zeker tot komende woensdag opgeschort.

Op het ogenblik dat de termijn voor het bod vrijdagavond om zeven uur plaatselijke tijd verstreek, was het consortium er nog niet in geslaagd de benodigde 50 procent van de aandeelhouders achter zich te scharen. Het consortium, Airline Partners Australia (APA) geheten, bestaat uit onder andere de Australische zakenbank Macquarie en de Amerikaanse private-equityfirma TPG. Toen het enkele uren later alsnog de steun kreeg van een Amerikaanse investeerder en op die manier 50,6 procent van de aandeelhouders over de streep wist te trekken, weigerde de overnamecommissie om die stem mee te laten tellen.

APA trekt de beslissing van de Australische autoriteiten in twijfel. Volgens een clausule in de overeenkomst over het bod zou APA alsnog binnen de gestelde termijn de 50 procent hebben behaald.

Het nieuwe bod van APA zou overeenkomen met het eerdere bod à 5,45 Australische dollar per aandeel. Dat is met zijn in totaal 10,8 miljard dollar (6,55 miljard euro) de grootste overname in de geschiedenis van de luchtvaart.

De overname van het Australische luchtvaartbedrijf is omstreden bij de vakbonden. Het heeft APA ook veel moeite gekost om Australische politici te overtuigen van de overname. Het Australische luchtvaartbedrijf, dat ook wel de ‘vliegende kangoeroe’ wordt genoemd, wordt in Australië als een nationaal symbool gezien. Volgens de Australische wet mogen luchtvaartmaatschappijen niet terechtkomen in buitenlandse handen. Van de investeerders mocht niemand in het bezit komen van meer dan een kwart van de aandelen.

APA heeft een reeks concessies moeten doen aan de Australische regering. Zo heeft het al beloofd het luchtvaartbedrijf niet te zullen opbreken, geen werkzaamheden naar het buitenland te zullen verplaatsen en geen bestaande vliegroutes te schrappen. Verder heeft het consortium toegezegd het besparingsprogramma van 1,5 miljard dollar over twee jaar niet te zullen versnellen. (Reuters, AP)