1 Verlies meten

Wat heb jij te veel betaald voor je biertjes? Reken het uit op bierverliesmeter.nl. Foto Chris Keulen Nederland, Valkenburg, 3/7/2006 Valkenburg aan de vooravond van de binnenkomst van de Tour de France. Jonge mannen, voor een deel amateurs, drinken bier op terras op de Cauberg. foto: Chris Keulen Keulen, Chris

Heerlijk, Helder, Hard Genaaid

www.bierverliesmeter.nl

‘De Arena hermetisch afsluiten, vol laten lopen met bier en iedere gedupeerde een duik in het goudgele vocht laten nemen (niet in het water plassen!).’ ‘De directeur van Heineken alle biertjes die hij de Nederlandse bierdrinker nog verschuldigd is op één vrijdagavond laten opdrinken, in z’n eentje.’ ‘Een groot feest in de bieropslag van een van de brouwerijen…’ Het zijn slechts een paar ideeën achtergelaten op bierverliesmeter.nl, over hoe bierbrouwers Heineken, Grolsch, Bavaria en Inbev kunnen worden teruggepakt voor de prijsafspraken die zij in 1996 maakten. De Nederlandse bierdrinker is duidelijk not amused dat hij jarenlang hele dure pilsjes heeft gedronken. Al zo’n vijftigduizend ‘gefleste’ consumenten lieten uitrekenen hoeveel porties bitterballen à 5 euro zij de afgelopen jaren te veel hebben betaald (gemiddeld zo’n 362). De makers van de site zijn van plan het beste idee aan de brouwers voor te leggen. Dat zij akkoord gaan en een bierfestijn voor de gedupeerden organiseren, verwachten ze niet. Maar er zijn altijd manieren om dit af te dwingen... Het woordje ‘boycot’ is al gevallen. (AM)