Bomen en betalen

autos_1.jpgBurgemeester Bloomberg is nooit bang geweest groot te denken, begint elk stuk over de nieuwste plannen van de burgemeester deze dagen. Hij wist roken in restaurants uit te bannen, nietwaar? En daarna volgen dan enkele van zijn 127 voorstellen om van New York een nog plezierig stad om te wonen te maken (luister hier). Bloomberg stelt: we moeten nu ingrijpen want over dertig jaar heeft de stad een miljoen meer inwoners dan de 8,2 van nu.

Schoolbussen moeten schoner worden. Nieuwe gebouwen horen ‘groener’. Ruimtes boven het spoor moeten bebouwd worden moet goedkope huurwoningen. Een miljoen extra bomen moeten worden geplant (de stad heeft er nu 5,2 miljoen). En, daar issie dan, automobilisten moeten gaan betalen om Manhattan op te mogen.

Serieus geen domme gedachte. Als je rond het lunchuur een taxi neemt in Midtown Manhattan, kruip je met nog geen vijf kilometer per uur door de stad. Lopen is sneller. Bloombergs pla n is nog niet helemaal uitgewerkt, maar globaal komt het er op neer dat de toegang tot Manhattan ten zuiden van 86 Street 8 dollar kost voor een auto. Vrachtwagens betalen meer, taxi’s betalen niets.

Makkelijker gezegd dan gedaan, wel. Bloomberg moet zijn plannen eerst nog door de gemeenteraad krijgen, daarna moet de staat New York akkoord gaan. Zoals te verwachten was is de tegenstand luidruchtig. „This is just another tax ramp. Another burden being put on by city government, saying, it’s too expensive for you to do business in this city.”