Top van EADS zegt sorry

Luchtvaartbedrijf EADS sprak gisteren over 2006 als een rampjaar. Er is hoop. „We hebben nu weer veel nieuwe opdrachten lopen.”

„Is sorry te veel gevraagd?” Een aandeelhouder vraagt de top van EADS om excuses tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Amsterdam, gisteren. Het Europese concern voor defensie, lucht- en ruimtevaart leed vorig jaar grote verliezen bij dochterbedrijf Airbus. „Natuurlijk spijt het ons enorm”, reageert Louis Gallois, topman van Airbus en co-bestuursvoorzitter van EADS.

Het bestuur van de multinational legde gisteren in het Amsterdamse Okura Hotel verantwoording af aan de aandeelhouders over een „teleurstellend” jaar, aldus Arnaud Lagardère, die samen met zijn Duitse collega Rüdiger Grube de vergadering voorzat. Het bedrijf maakte in 2006 een nettowinst van 99 miljoen euro, terwijl dat bedrag in 2005 nog op 1,67 miljard euro lag. Dat betekent een daling van 94 procent in een jaar tijd.

Die teruggang is het gevolg van de grote productieproblemen met superjumbo A380 van dochterbedrijf Airbus. De aflevering van het dubbeldeks vliegtuig ligt door problemen met bedrading al twee jaar achter op schema. Twee maanden geleden kondigde de vliegtuigbouwer een reorganisatie aan, die 5 miljard euro aan besparingen moet opleveren. Ongeveer 10.000 banen staan nu op de tocht.

„Rampzalig”, zo noemde Gallois’ medetopman Tom Enders het jaar 2006 voor het dochterbedrijf. De problemen bij Airbus zijn echter niet te wijten aan fouten van het bestuur, zei Lagardère. EADS liet onafhankelijk juridisch onderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat niemand uit de huidige top individueel verantwoordelijk kan worden gesteld voor gemaakte fouten. „Het bestuur buigt zich over de juiste kwesties”, aldus Rüdiger Grube.

Over een eventuele uitkering van dividend was de Frans-Duitse top het voorafgaand aan de vergadering niet eens geworden. Dat bekende dat de aandeelhouders zelf een voorstel konden doen tot uitbetaling van dividend tot een maximum van 12 eurocent bruto per aandeel. Vorig jaar ontvingen de aandeelhouders nog 65 eurocent per aandeel. Lagardère riep de aandeelhouders op goed na te denken over hun keuze. „Het bedrijf kan het geld goed gebruiken”, aldus de voorzitter. Het voorstel werd echter aangenomen. „De kleine aandeelhouders moeten worden bedankt hun vertrouwen het afgelopen jaar”, zegt een aandeelhouder.

Ondanks de kritiek bleven de bestuurders optimistisch door steeds de groei van de andere divisies van EADS te benadrukken. Op Airbus na presteerden namelijk alle afdelingen vorig jaar goed. Eurocopter bijvoorbeeld haalde een record aan orders binnen. De winst van die divisie steeg in 2006 met 18 procent naar 3,8 miljard euro. Om de groei in de helikopterindustrie aan te kunnen, wil EADS dit jaar nog 500 nieuwe medewerkers aannemen.

Wat Airbus betreft waren de vooruitzichten minder positief. Gallois verwacht voor dit jaar nog een negatieve kasstroom voor Airbus, maar in 2008 rekent hij weer op winst.

Het reorganisatieplan Power 8 moet Airbus weer op de rails brengen. Partnerschappen afsluiten en het behalen van synergievoordelen zijn de voornaamste doelstellingen. „We moeten onze risico’s spreiden”, aldus Gallois. Hij beoogt een reductie van 30 procent van de vaste lasten, wat onder meer bereikt zou worden door het schrappen van 10.000 banen. Dat aantal relativeerde hij echter: „We hebben veel nieuwe opdrachten lopen, wat betekent dat we weer mensen moeten aannemen.”

De oplevering van de eerste A380 staat momenteel op de planning voor oktober dit jaar. Of het bedrijf die datum haalt, hangt voor een groot deel af van de werknemers. En die staakten enkele malen deze week, in het Franse Nantes en Saint-Nazaire.