Kunststof bril voor coole mensen

De dure merkzonnebril mag weer even in de kast. Goedkope plastic monturen zijn de nieuwe trend, ziet Lukas Keijser in Berlijn

De glazen van de dure, goudomlijste Ray Ban-pilotenzonnebrillen die vorig jaar nog mode waren, zijn inmiddels gebroken, de donkere reuzenzonnebrillen met ronde vormen draagt alleen Victoria Beckham nog. Opeens heeft iedereen goedkope plastic zonnebrillen op, liefst wit of in een felle kleur.

De trend, zo blijkt in Berlijn, lijkt spontaan te zijn ontstaan. Natalia bijvoorbeeld kocht haar witte zonnebril in een achterafwinkel. Niet vanwege de mode, want daar wist ze niks van, maar omdat deze mooi en goedkoop was, namelijk vijf euro „Er zat geen prijsje op, maar er stond een man in de winkel. Op een of andere manier zijn spullen voor mij dan altijd goedkoper.” Ze heeft ’m vaak op, zegt ze, vandaag in combinatie met een geïmproviseerd geel mantelpak, jaren zeventig-hemd en Oostblokoorbellen. „Het is een magische bril. Door de gekleurde glazen is alles veel mooier.”

Ook Jonathan (24) ging het in eerste instantie om de prijs. Zijn bril heeft het montuur van de zonnebril waar Madonna beroemd mee werd in de jaren tachtig, en had eigenlijk twee kleuren en een reclameboodschap aan de zijkant. Jonathan heeft hem overgeschilderd met blauwe verf. De verf bladdert een beetje af.

Hij vertelt dat hij een grote collectie van dit soort brillen heeft, gekocht op rommelmarkten voor één euro per twee en nog goedkoper als hij meer tegelijk kocht. „Ik heb ze allemaal in verschillende kleuren geverfd, zodat ik voor elke outfit een andere bril heb.” Vandaag draagt hij een wit T-shirt met blauwe print, vandaar de blauwe bril.

Lena (24), helemaal in jaren tachtig Madonna-stijl met onder andere een legging, lange kettingen en een kanten stretchminirok eroverheen, kocht haar witte chique-dames-op-leeftijd-bril in januari in India. „Ik vond het wit ervan zo mooi passen bij de kleuren daar”, zegt ze. Bovendien stond er ‘Prado’ voorop, wat natuurlijk eigenlijk ‘Prada’ had moeten zijn. Dat merkschildje is ze inmiddels verloren, het brak af toen ze van een dak af viel tijdens het maken van een kunstinstallatie.

Inmiddels zijn de brillen ook bij H&M te krijgen, volgens Andrea (21, met een rode bril) het bewijs dat de bril niet meer iets individueels is, maar officieel mode. Haar bril is is eigenlijk van haar zus. Andrea zette hem op een feestje „met van die coole mensen” voor de lol op. „Iedereen kwam opeens naar ons toe.”