Wachten op de ping

‘Een gezellige alleenstaande wil niet altijd maar treurig uit de magnetron eten – het elke avond weer wachten op de ping maakt niet echt gelukkig”, zo schreef collega Peter Leijten onlangs in deze krant. Van het alternatief, de supermarkt in en boodschappen doen om voor jezelf te koken, wordt hij ook niet blij. Groente verpakt per 300 gram, steevast twee worsten of twee hamlapjes in een bakje. Natuurlijk, er zijn groenteboeren en slagers bij wie het anders kan. Maar welke hardwerkende single heeft tijd om daar voor zessen te scoren? En dus zijn solo-koks, volgens Peter, veroordeeld tot twee dagen achtereen hetzelfde avondmaal.

Een aantal reacties op mijn weblog www.nrc.nl/kokenetc bevestigt dat beeld. Maar er zijn ook tegengeluiden. Alleenstaanden die er een sport van maken om ondanks het flagrante gebrek aan eenpersoonsverpakkingen dagelijks te variëren. Neem nou Willem: „Eenvoudige recepten met weinig maar goede ingrediënten zijn ideaal voor solo-koks. Je koopt een kilo winterpeen om stamppot te maken voor maandag en woensdag. Voor dinsdag snijd je die wortel met de kaasschaaf flinterdun, net als een halve courgette. Je blancheert beide en met pasta en een scheut goede olijfolie staat er dinsdag weer wat lekkers op tafel. Woensdagmiddag zet je een flinke pan op om bouillon te maken, is die laatste wortel ook weer gebruikt. Met die bouillon maak je, met de andere helft van de courgette, wat rijst en ham, voor donderdag een lekkere maaltijdsoep. De rest van de bouillon gaat de vriezer in.”

Tjonge. Die Willem kan werkelijk toveren met een zak winterpeen. Eenvoudige recepten hè? Laat ik ook eens een poging wagen: twee recepten waarmee je twee dagen achter elkaar iets totaal anders eet van (bijna) dezelfde ingrediënten. Nooit meer wachten op de ping.

Boodschappen:

250 g lamsgehakt

250 g sperziebonen, afgehaald

4 trostomaten

1 ui

1 Italiaanse bol

couscous

Dag 1: Kook de boontjes in ongeveer 8 minuten beetgaar en spoel ze koud onder de kraan. Verhit een grillpan of koekenpan. Kruid de helft van het gehakt met zout en peper en vorm er een grote, platte burger van. Snijd 2 tomaten doormidden en een halve ui in ringen. Bestrijk burger, tomaten en uiringen met olijfolie en grill ze in ongeveer 5 minuten gaar. Maak de helft van de sperziebonen aan met azijn, mosterd en olijfolie. Beleg het broodje met de burger, tomaat, ui en ketchup en eet de sperziebonensalade erbij.

Dag 2: Bereid de couscous volgens de instructies op de verpakking. Snipper de andere helft van de ui en fruit in olijfolie, rul het overgebleven gehakt en voeg de grof gehakte tomaten toe. Laat even pruttelen, maak op smaak met zout, gemalen komijn en harissa (of sambal) en roer er de gare sperziebonen door. Eet de couscous met het gehaktprutje.

Heb jij slimme tips voor solo-koken? Vertel erover op www.nrc.nl/kokenetc