Je achterwerk goed laten uitkomen in een Ubbink

‘The Dutch fashion list’ staat op de cover van de nieuwste uitgave van Jackie (4,95 euro). En daaronder een aankondiging van een lijst met de 114 machtigste mensen in de modewereld. „Aan de hand van zes onbetwistbare criteria rankt Jackie de kopstukken uit de Nederlandse modewereld”, aldus de redactie. Op de criteria internationaal werkend, breed netwerk, interessant toekomstperspectief, vakkennis, commercieel en creatief vernieuwend scoort ontwerpersduo Victor en Rolf het hoogst. Op nummer tien volgt Doutzen Kroes („het best betaalde Nederlandse model ooit”). Fotograaf Erwin Olaf krijgt de vijftiende plaats, Leco van Zadelhoff is 35ste, Gervaise Coebergh en Arabella Coebergh staan op 84.

Maar waarom? De motivering van de jury ontbreekt. Genoeg discussie mogelijk dus, over deze top 114. Maar dat is wellicht ook het aantrekkelijke van zo’n lijst. En daarom, belooft het blad, komt er jaarlijks een top 114 „movers en shakers van fashionable Nederland”.

Ook HP/De Tijd (3,60 euro) besteedt aandacht aan mode. „In Hilversum en omstreken wil iedereen een pak van Hans Ubbink”, kopt het blad. Presentator Beau van Erven Dorens smeekte bijvoorbeeld om een pak van de ontwerper. Maar Ubbink (45) sponsort alleen mannen die hij bij de stijl en het jongensachtige karakter van zijn ontwerpen vindt passen. En die stijl zit hem volgens HP/De Tijd in „het verfijnde, subtiele detail”. Zoals: een dichtregel in de voering van een jasje, of diamanten op de rug. Zes mannen vertellen over hun pakken van Ubbink. Martin Bril vindt het ontbreken van het borstzakje irritant, maar draagt Ubbink graag, omdat zijn achterwerk er goed in uitkomt. En Bart Chabot – voorheen qua mode „een Fred Flinstone” – voelt zich op zijn gemak in de pakken, al vindt hij het soms zonde om ze aan te trekken.

In dit nummer van HP/De Tijd ook een artikel over handboeken die je leren schrijven. Het aantal gidsen zou de laatste tijd enorm zijn gegroeid. Want naar schatting dromen honderdduizenden Nederlanders ervan ooit een roman te schrijven. Het blad bespreekt enkele gidsen en stelt de vraag: heb je er echt iets aan?

Vrij Nederland (3,90 euro) besteedt aandacht aan ander studiemateriaal waar Nederlanders zich sinds kort massaal op storten: Chinees. Steeds meer mensen volgen les in het Mandarijn om zich verstaanbaar te kunnen maken in de opkomende supermacht. Ook de rest van het blad staat voor een belangrijk deel in teken van datzelfde land. Een stuk over ‘Chinese zaken’ en een van China’s rijkste zakenmannen Zhang Yue. Een artikel over China’s internationale politiek, en een mooie reportage over de miljoenenstad Chongqing.