Internet Voorkeur

Icoon. Wie voor het eerst de website van Ségolène Royal aanklikt, kan hopeloos in de war raken. Deze Franse presidentskandidate bestaat niet. Je ziet haar wel, maar ze lijkt niet echt. Een icoon. Een Marianne, het zinnebeeld van de Republiek, van opzij gezien. Zoals vroeger Cathérine Deneuve. Royal heeft haar profiel uitgeleend. De verwarring wordt nog versterkt door haar campagneslogan: La France Présidente. Het land dus. Niet Royal zelf. Zelf de website is niet naar haar genoemd: www.desirsdavenir.org. Toekomstdromen.In werkelijkheid is hier sprake van eenheid tussen vorm en inhoud. Royal wil niet de kandidate van haar partij zijn, de Parti Socialiste. Ze wil zich niet onderscheiden door een persoonlijk program, maar door een stijl. Ze wil de ‘kandidate van de mensen’ zijn – die ‘zelfvertrouwen’ en ‘initiatief’ teruggeeft aan de mensen.Zo is deze website ook begonnen. Vorig jaar kon iedereen erop meeschrijven aan het programmatische boek dat Royal in de aanloop naar de verkiezingen, aanstaande zondag, zou publiceren. Dat boek is er nooit gekomen. Desirs d’avenir is nu een klassieke campagnesite, waarop je voorstellen kunt aanklikken, filmpjes bekijken en je mening droppen. In het Frans, natuurlijk.

Meer informatie: www.desirsdavenir.org