Groot-Brittannie

Drawing Comparisms De vredige, enorme hemel boven de kusten van Constable in Between Folkestone and Sandgate contrasteert met de onrustige stormwolken van William Havell’s Grange Bridge, Cumberland.

Drieduizend werken telt de collectie Engelse pastelschilderijen van Paul Oppé, die daarmee in 1904 begon. De verzameling werd tien jaar geleden door de Tate galerie overgenomen en in Bath is uit deze collectie nu 36 schilderijen te zien. De oudste tekening, van Jonathan Richardson, stamt uit 1720. Steeds worden werken met elkaar vergeleken die in stijl sterk verschillen, of groepjes met hetzelfde thema die in stijl uiteenlopen. Wat ze gemeen hebben: met potlood, inkt, pastel- en olieverf legden ze landschappen, portretten, gebouwen en dagelijkse huiselijke momenten zeer mooi vast.

T/m 24 juni, Drawing Comparisms, Holburne Museum of Art, Great Pulteney Street, Bath BA2, 00441225 466669 & di-zat 10- 17u, zon 11- 17u

A Day’s Work De rustige, open en tevreden blikken van filmsterren uit de jaren vijftig, direct in de lens kijkend van de fotograaf, zijn een verademing tussen de opgehitste paparazzibeelden van hedendaagse beroemdheden. Grace Kelly, Pablo Picasso, Brigitte Bardot, Winston Churchill, Marlon Brando, Sophie Loren – ze zijn allen vereeuwigd door de fotograaf Edward Quinn, die regelmatig zijn rondje deed aan de Franse Rivièra. Het was toen een eerlijke uitwisseling tussen fotograaf en onderwerp, en niemand werd lastig gevallen. Er zijn ook documentair geschoten portretten van Franse zigeuners.

T/m 17 juni, Edward Quinn: a Day’s Work, Michael Hoppen Gallery, Londen SW3, 004420 7352 3649 &

En verderT/m 13 mei, La Bouche du Roi, kunst van Romuald Hazoume, British Museum, Londen WC1, www.thebritishmuseum.ac.uk.