Ahold stoot Amerikaanse dochter af

Ahold verkoopt zijn Amerikaanse cateringdochter US Foodservice voor 7,1 miljard dollar (5,2 miljard euro) aan twee investeringsmaatschappijen. Dat heeft het supermarktconcern gisteren bekendgemaakt.

Met het afstoten van US Foodservice, dat sinds eind vorig jaar te koop staat, neemt Ahold afscheid van het dochterbedrijf waar in 2003 grootschalige fraude aan het licht kwam. Managers van Foodservice pompten met leveranciers de omzetcijfers op en gaven klanten en zichzelf te veel bonussen. De cateringdochter bleek er aanmerkelijk slechter voor te staan dan gedacht.

Het verkoopbesluit kwam op de avond voor de aandeelhoudersvergadering van Ahold, vandaag. Hier liet president-commissaris René Dahan weten dat hij bestuursvoorzitter Anders Moberg al een jaar geleden had verzocht te vertrekken, maar dat een bepaling in het contract met Moberg voorzag in een opzegtermijn van een jaar. Moberg kondigde vorige week aan 1 juli te vertrekken.

Op de aandeelhoudersvergadering werd gemopperd dat zeven jaar geleden moest worden geklapt voor de aankoop van US Foodservice, en nu voor de verkoop. Ahold wil zich weer volledig concentreren op supermarkten en niet meer op de verkoop van levensmiddelen aan restaurants en ziekenhuizen. US Foodservice was vorig jaar goed voor bijna de helft van Aholds omzet.

Ahold zette 1,1 miljard dollar opzij voor aandeelhouders die getroffen zijn door het boekhoudschandaal bij US Foodservice. Na bekendmaking van de verkoop steeg de koers gisteren op Wall Street met 7,2 procent, in Amsterdam vanochtend met 2 procent.

US Foodservice werd in 2000 voor 3,6 miljard dollar gekocht. Analisten zeiden eind vorig jaar dat de divisie 5 miljard dollar zou kunnen opbrengen. Dat is aanzienlijk hoger uitgevallen.

De hedgefondsen Centaurus en Paulson, die samen belang van 6,4 procent in Ahold hebben, dwongen het concern vorig jaar US Foodservice te verkopen om aandeelhouders tevreden te stellen.

Tegen US Foodservice loopt nog een rechtszaak van ex-klanten. „Ik hoop maar dat de nieuwe eigenaar genoeg geld opzij heeft gezet voor deze zaak”, zegt advocaat J. Hartley. Zijn cliënten, een restaurant en een ziekenhuis, zeggen voor „honderden miljoenen” benadeeld te zijn door de fraude.

Moberg: pagina 17