Numico snijdt in kosten en verhoogt prijzen

Voedingsbedrijf Numico verhoogt zijn prijzen van babymelk en voert kostenbesparingen door. Het concern voelt zich hiertoe genoodzaakt doordat de prijzen van melk en ingrediënten op de wereldmarkt zijn gestegen met 10 tot 100 procent.

Dat heeft Numico vandaag laten weten bij de presentatie van de resultaten over het eerste kwartaal. Het bedrijf zegt niet hoeveel het extra kwijt is en hoeveel de prijzen in winkels zullen stijgen. Numico voert de prijsverhogingen vanaf deze zomer in.

De melkprijzen zijn de afgelopen maanden opgelopen en zullen mogelijk verder stijgen. Belangrijkste reden voor de gestegen grondstofprijzen is de grote droogte in Australië.

Voor Nederlandse consumenten betekent dit de tweede prijsstijging in korte tijd. In het najaar van 2005 verhoogde Numico de prijzen met een kwart bij de introductie van een nieuwe verpakking. Daarna daalde de verkoop enkele procenten, maar eind vorig jaar kwam de omzet weer op het oude niveau.

Numico wil een deel van de gestegen grondstofprijzen ook opvangen met kostenbesparingen. Om hoeveel geld het gaat en waar gesneden wordt in de uitgaven is niet bekendgemaakt. Een woordvoerder van Numico zei dat vooral gekeken wordt naar besparingen op het gebied van verpakking en alternatieve grondstoffen.

Met deze maatregelen hoopt het concern de eerdere doelstellingen te halen. Zo streeft Numico een minimale winstmarge na van 26 procent, die dit jaar moet groeien met 0,1 à 0,2 procentpunt boven de marge van 2006. Verder streeft het bedrijf naar een meerjarige autonome groei van 10 tot 12 procent. Topman Bennink liet weten dat de grondstofprijsstijging die doelstellingen niet in gevaar zal brengen.

De groei van de verkoop van melkproducten in West-Europa blijft achter bij die in de rest van de wereld. In West-Europa nam de groei toe met 3 procent (doel: 5 à 7 procent), maar in Oost-Europa, Brazilië en Azië steeg de omzet zo’n 20 procent. De nettowinst was in het eerste kwartaal 74 miljoen euro in vergelijking met 47 miljoen euro vorig jaar. De omzet steeg met 6,5 procent naar 674 miljoen.

Numico gaat door met de ontwikkeling van voeding voor patiënten met hiv en aids. Die voeding is bedoeld om de weerstand te verhogen. De proeven zijn tot nu toe bemoedigend, stelt de onderneming. Een tweede onderzoek onder duizend mensen moet eind 2010 zijn afgerond.