Amerikaans leger zet filmpjes op YouTube

BAGDAD. Het Amerikaanse leger heeft een nieuw front geopend in de propagandaoorlog in Irak: de populaire website YouTube. Het leger zet eigen beelden op de site - van scherpschutters verwikkeld in felle vuurgevechten in Bagdad tot mariniers die ontspannen met Iraakse kinderen praten.

Het kanaal met `beelden vanaf het slagveld` laat zien hoe belangrijk het internet is geworden in de strijd om de publieke opinie. ”Dit is een gevechtsterrein waarop we nog niet actief zijn geweest”, aldus een legerwoordvoerder in The Los Angeles Times van gisteren. ”Dit is een medium dat we kunnen gebruiken om ons verhaal te vertellen.” De populairste video, van een vuurgevecht met opstandelingen in Bagdad, is inmiddels bijna 300.000 keer bekeken.

Behalve officiële cameramensen van het leger, mogen ook gewone militairen hun beelden opsturen naar het team dat het kanaal verzorgt. Soldaten plaatsen al langer hun eigen video`s op het net, soms tot irritatie van het leger. ”Frustrerend”, aldus de woordvoerder. ”Wat je te zien krijgt is die ene oen die de driepotige hond neerschiet en dat op YouTube zet. Dit is onze kans om te laten zien dat er militairen zijn die goed bezig zijn.”