Op Bea zit de grootste marge

Op de vrijmarkt in Utrecht werd gisteren flink verdiend.

Letty de Nijs verkoopt shirts naar eigen ontwerp.

„Ik heb weken getwijfeld of ik het zou doen, want het is een flinke investering”, zegt Letty de Nijs (30). „Maar anders had ik de hele Koninginnedag lopen balen dat ik het niet heb geprobeerd. Dus heb ik twee keer vijftig shirts laten bedrukken, een investering van 1.000 euro. Een oranje T-shirt met ‘Bea rules’ en een beige met een staafmixer in een kom goudvissen. Ik heb ze allebei zelf ontworpen.

„Die met Beatrix was ik vanmorgen bijna allemaal kwijt. Dat beige shirt loopt minder, maar dat kan ik ook na vandaag nog verkopen. Misschien vinden mensen die te duur. Maar ik kan niet te veel in prijs zakken, want inkoop kostten ze 13 euro en ik verkoop ze nu voor 17,50. Die met Beatrix doe ik wel voor minder weg, omdat ik weet dat daar een grotere marge op zit. De inkoopsprijs was 7 euro en ik verkoop ze in principe voor 12,50. Maar 10 euro is ook goed.”

Patricia Hugen haalt geld op voor haar stichting.

Met ‘de poes van Máxima’ en een levende fruitautomaat.

„Onze levende fruitautomaat is vooral een succes bij kinderen”, zegt Patricia Hugen (35), die op de vrijmarkt in Utrecht geld ophaalt voor haar Stichting WIM (Weeskinderen in Mali). „Maar ook stelletjes vinden het leuk om een gokje te wagen. Minimale inzet is 50 cent. Iemand wint als onze geblinddoekte vrijwilligers allemaal hetzelfde fruit trekken. Dan krijgt hij het dubbele bedrag terug. Nou ja, tot een maximum van 2,50 euro.

„De gehele opbrengst gaat naar de stichting. Alle benodigdheden voor onze stand hebben we uit eigen zak betaald. We vinden het vooral leuk om iets met zijn allen te doen. Dat we daar geld mee ophalen voor WIM is helemaal mooi meegenomen. We zijn nu twee uur bezig en hebben al 50 euro. Ons andere project, ‘Voel aan de poes van Máxima’, loopt wat minder goed. We hopen dat dat beter wordt als de mannen wat gedronken hebben.”