Betrouwbaar, sociaal en tikje saai

Peter Elverding vertrekt vandaag als topman van chemieconcern DSM. Fijke Sijbesma volgt hem op.

Peter Elverding Foto Bloomberg Peter Elverding, chief executive officer of Royal DSM N.V. speaks at a press conference in Heerlen, The Netherlands, Thursday, February 9, 2006. Shares of DSM NV fell the most in almost three years as the company missed analysts' profit estimate for the fourth quarter and gave a first-quarter forecast that disappointed some analysts. Photographer:Paul O'Driscoll/Bloomberg News BLOOMBERG NEWS

Peter Elverding is weg, maar zijn bewind zal chemieconcern DSM nog lang heugen. DSM maakte in de zeven jaar dat Elverding (1948) aan de top stond een enorme omwenteling door. Bepaalde vijf jaar geleden de bulkchemie (plastics en kunstmest) nog bijna de helft van de omzet, nu is DSM vooral sterk in life sciences (antibiotica en producten voor de farmaceutische en de voedingsmiddelenindustrie) en performance materials (hoogwaardige kunststoffen, sterke vezels).

In 2010 moet 50 tot 60 procent van de omzet uit deze ‘speciale producten’ komen, die niet op prijs hoeven te concurreren, een hogere marge hebben en minder conjunctuurgevoelig zijn. Een voorbeeld is de sterke vezel Dyneema, die onder meer in kogelwerende vesten wordt verwerkt.

Bij de transformatie, waarbij eenderde van het bedrijf werd verkocht en werd vervangen door nieuwe onderdelen, ging de jurist Elverding niet over één nacht ijs. Hij liet eerst elke fusie en overname onderzoeken die DSM in de laatste 25 jaar van de vorige eeuw had gedaan, om zeker te weten dat hij niet in oude valkuilen zou trappen. Daarna kon ombouwoperatie Vision 2005 van start. De petrochemie werd verkocht aan het Saoedische Sabic. Er werden vooral hoogwaardige producten teruggekocht: Catalytica (800 miljoen euro), de vitaminedivisie van Roche (1,75 miljard) en NeoResins (0,5 miljard euro).

Wat Elverding voor ogen stond, was stabielere en hogere winstgroei. Ruim dertig bedrijfsonderdelen wisselden tijdens Vision 2005 van eigenaar. Met succes: de beurswaarde van DSM verdubbelde in vijf jaar tot meer dan 6 miljard euro. In 2006 boekte DSM een recordnettowinst van 547 miljoen euro. Dat het bedrijf voor 2007 minder goede resultaten verwacht, deed de koers in februari van dit jaar wel 10 procent dalen.

Aan het einde van zijn bewind wachtte Elverding nog een teleurstelling: het mede door hem uitgedachte loyaliteitsdividend – extra beloning voor trouwe aandeelhouders – werd een maand voor zijn vertrek door de rechter niet toelaatbaar geacht.

Elverding wordt door zijn omgeving beschreven als bescheiden, helder, betrouwbaar, sociaal en een tikje saai. Sinds 1995 zat hij in de raad van bestuur. Eerder werkte hij bij de Bijenkorf en bij Akzo Nobel.

Elverding laat een concern met een omzet van ruim 8 miljard euro achter. Wat het nieuwe tijdperk gaat brengen, is vermoedelijk voortzetting van het huidige beleid. Want, zoals de scheidend topman nog niet zo lang geleden zei in een interview: „Echt nieuwe richtingen zal DSM niet meer uitgaan. De grote stappen zijn gedaan.”