Klein maar slim

AZ heeft een sponsor, een coach én een organisatie die voor de lange termijn werken.

Maar helaas ook een kleiner budget dan de topclubs.

In 1981 had AZ ook al eens een topteam. Het won in Nederland de beker en de titel, in Europa speelde het de finale van de UEFA Cup. Maar daarna liep het mis. Tien jaar geleden degradeerde AZ zelfs uit de eredivisie.

Gisteren had AZ opnieuw kampioen van Nederland moeten worden. Omdat dan de ploeg met een budget van 20 miljoen euro per jaar had gewonnen van twee clubs die ieder zo’n 50 miljoen euro hebben te besteden.

Het kampioenschap zou de bekroning zijn geweest van een club die inmiddels helemaal is ingericht om dit hoopvolle seizoen op de lange termijn te kunnen bestendigen. Dirk Scheringa, al zestien jaar sponsor van AZ, heeft sportmensen bij elkaar gezocht die voetbal begrijpen, maar ook verstand van zaken hebben. Zoals oud-hockeycoach Joost Bellaart (marketing en communicatie) en voormalig volleybalcoach Toon Gerbrands, sinds 2002 directeur algemene zaken.

En oud-voetballer Marcel Brands, die de spelers inkoopt, heeft een neus voor talent. Hij is zuinig, eist een goede sollicitatieprocedure en heeft lak aan gemakzucht. „Hier komen geen spelers binnen die we alleen kennen van een videobandje.” AZ richt zich graag op Belgen en Scandinaviërs, want die hebben in Noord-Holland de minste aanpassingsproblemen.

De filosofie van Brands sluit naadloos aan op die van de coach. Louis van Gaal is een ‘opbouwtrainer’, hij werkt liever met de jonge talenten van AZ dan met gearriveerde vedetten. Hij hamert op discipline. Stelt maximale eisen aan zijn technische staf, aan zijn spelers, maar ook aan zichzelf. En hij liet zijn elftal het leukste voetbal van Nederland spelen: snel en aanvallend.

Bovendien past het bij de eerzucht van Van Gaal om met het provinciale AZ het hoofdstedelijke Ajax te verslaan. Hij voelt zich in Nederland vaak ondergewaardeerd en wordt gedreven door revanchegevoelens jegens Ajax. Dat past dan weer wonderwel bij de ambitie van Scheringa. En dat Van Gaal met een krapper budget moet werken, scherpt de ambitie nog aan. „Het is niet altijd de club met het meeste geld die wint.”

Maar het blijft voetbal.