Kan de nachttrein sneller?

Levensvragen zijn tijdrovend; nrc.next richt zich op alledaagse mysteries.

Vandaag de vraag: kan de nachttrein niet wat sneller?

Tot één uur ’s nachts heb je geen probleem als je deze Koninginnedag van Rotterdam naar Utrecht moet, of andersom. De NS zet extra nachttreinen in die elk kwartier of half uur rijden. Maar na één uur ’s nachts geldt het reguliere nachtnet via Delft, Den Haag, Leiden, Schiphol en Amsterdam. Dan duurt de reis niet veertig minuutjes maar twee hele lange uren. Waarom moet de nachttrein heen en terug zo’n omweg maken, NS? Kan het niet wat sneller?

„Het nachtnet is in 1986 opgezet voor vertraagde reizigers van Schiphol”, vertelt NS-woordvoerder John Krijgsman. „Er waren twee treinverbindingen: één van Schiphol naar Den Haag en Rotterdam, en één naar Amsterdam en Utrecht.” Later besloot de NS ook te stoppen in de studentensteden Leiden en Delft om aan het groeiende uitgaanspubliek tegemoet te komen.

Overigens is er zaterdagnacht nog een nachttrein tussen Amsterdam en Nijmegen. Die sluit weer aan op de Syntus-verbinding tussen Arnhem en Doetinchem.

De mogelijkheid om rechtstreekse nachttreinen tussen Rotterdam en Utrecht in te zetten, wordt momenteel onderzocht. Maar de vraag is beperkt, volgens de NS. De bezetting van de nachttreinen wisselt sterk. Op donderdag, vrijdag en zaterdag is er veel uitgaanspubliek: enkele duizenden reizigers. Maar doordeweeks is dat hooguit de helft. Meer treinen en spoorwegpersoneel inzetten, zou kortom niet rendabel zijn.

Daarnaast speelt de capaciteit op de rails een belangrijke rol, zegt Krijgsman. ProRail voert onderhoud aan het spoor zo veel mogelijk ’s nachts uit en vaak is er maar één baan beschikbaar. Bovendien rijden ’s nachts op het traject Rotterdam -Utrecht ook heel wat goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven.

„Het is dus nog een hele puzzel om ’s nachts een dienstregeling te maken met ruimte voor nachttreinen van NS, goederentreinen van de goederenvervoerders en onderhoudswerkzaamheden door ProRail”, besluit Krijgsman.

Voorlopig blijft het tussen Rotterdam en Utrecht ’s nachts dus omrijden. Maar voor stappers in en uit Brabant gloort er hoop. Vanaf december hoopt NS twee geplande trajectverlengingen te kunnen realiseren: één nachttrein van Rotterdam naar Eindhoven via Dordrecht, Breda en Tilburg en één nachtrein van Utrecht naar Eindhoven via ’s-Hertogenbosch.