Retrofit roetfilter draagt wel bij aan schone lucht

Na een eerder bericht over (achteraf in te bouwen) retrofit roetfilters (24 maart) adviseert NRC Handelsblad in het hoofdredactionele commentaar van 3 april (`Steun voor vervuiling`) eigenaars van dieselauto`s om later aangebrachte roetfilters te laten verwijderen. Een dergelijke uitspraak achten wij op dit moment volslagen misplaatst, aangezien onderzoek naar eventuele negatieve effecten nog volop gaande is.

De krant beweert zich te baseren op onderzoek waaruit zou blijken dat retrofit roetfilters per saldo een negatief effect hebben op de volksgezondheid. In werkelijkheid gaat het om een theoretische mogelijkheid die pas sinds kort serieus wordt onderzocht; betrouwbare uitkomsten worden begin juli verwacht. Zelfs als deze mogelijkheid zich werkelijk voordoet, zijn retrofit roetfilters op dieselauto`s waarschijnlijk per saldo nog steeds positief voor de volksgezondheid. Een retrofit roetfilter vangt immers zo`n 40 procent van alle roetdeeltjes weg en niet `een klein deel` zoals deze krant schrijft.

Moderne roetfilters die reeds in de fabriek zijn ingebouwd en door de motor worden aangestuurd, staan niet ter discussie: hun effectiviteit is zeer groot, zoals deze krant terecht stelt. Wij raden burgers, bedrijven en overheden die de aanschaf van nieuwe dieselauto`s overwegen dan ook aan te kiezen voor modellen met zo`n modern, gesloten roetfilter (DPF). Inmiddels blijkt 60 procent van alle nieuw verkochte dieselpersonenauto`s hiermee te worden uitgerust. Samen met de Stichting Natuur en Milieu en het Wereld Natuur Fonds heeft de ANWB onlangs importeurs opgeroepen ook de kleine, zuinige dieselmodellen standaard van goede roetfilters te voorzien. Voor oudere, reeds aangeschafte diesels zijn dergelijke goede filters echter niet beschikbaar. Als `second best` geldt voor deze auto`s vooralsnog het retrofit filter.