Hedonistisch leven in New York

Dana Linssen kijkt naar The Rules of Attraction en keert terug naar de nihilistische jaren ’80

GENERATIE X: James van der Beek speelt Sean Bateman, de huisdealer van Camden College Foto AFP Photo du comédien américain James Van Der Beek prise sur le tournage du film "Les lois de l'attraction" (The rules of attraction) tiré d'un roman de Bret Easton Ellis et réalisé par le cinéaste américain Roger Avary. Le film sort le 12 mars sur les écrans français. AFP

The Rules of Attraction(Essential Cinema/Dutch Filmworks)Film: Extra’s:

„Patrick is that you?” Aan de telefoon is het broertje van Patrick, Sean. Het gaat natuurlijk over Sean Bateman, een terugkerend personage in de meeste boeken van Bret Easton Ellis, hoofdpersoon in de film The Rules of Attraction (2002). En toch moeten we de hele tijd aan Patrick denken, de sadistische seksverslaafde Wall Street-seriemoordenaar, in één woord: de ‘American Psycho’ pur sang (ook een boek en film).

Terug naar de jaren tachtig. Oliecrisis net achter de rug. Bom gaat misschien wel of misschien niet vallen. Er hangt een ijzeren gordijn dwars over het wereldpolitieke toneel. Er wordt voor het eerst weer een hoop geld verdiend. Er ontstaat een nieuwe menssoort: de yup. En in New York danst men misschien nog wel net iets harder op de rand van de vulkaan dan elders ter wereld. De chroniqueurs van deze hedonistische generatie, ook wel bekend als de Generatie X, zijn Bret Easton Ellis, Tama Janowitz en Jay McInerney, alias ‘The Brat Pack’. Hun boeken schokken door hun nihilisme: kids aan de coke, anorexiameisjes kotsen gezusterlijk de toiletten van de high school vol, liefdeloze ontmaagdingsseks, ouders in geen velden of wegen te bekennen, kortom het tegenwoordige MTV-hip, maar toen: foei. Zo erg was het toch niet met de wereld gesteld? Nou, wel dus.

The Rules of Attraction (1987) werd vóór American Psycho (1991) geschreven, maar twee jaar later verfilmd. Door Roger Avary. Dat was Quentin Tarantino’s scenarioschrijver voor Pulp Fiction. Hij is woest en boos. Filmt met sardonisch genoegen seks en geweld. Doet op een Ex drummer-achtige manier aan filmische Umwertung aller Werte (inclusief het terugspoelen in de tijd om zijn personages te introduceren), maar hij ontbeert het cynisme van Tarantino en de ongeleide energie van Koen Mortier.

Sean is de huisdealer van Camden College en kan elke meisje en elke jongen krijgen die hij wil. Zij willen hem in ieder geval. En de pilletjes ecstasy waar hij in handelt (de setting is een update van de jaren tachtig naar tijdloos jong en wild). Briljant is de casting: louter sterren uit niks aan de hand-achtige tienerseries en sitcoms. Met als klap op de vuurpijl natuurlijk ideale schoonzoon James van der Beek uit Dawsons Creek als Sean. Fijne film voor iedereen die de Amerikaanse Tienerdroom altijd al met een flinke portie wantrouwen bekeek.