Netwerk van ooggetuigen

Mail, foto’s en video’s van ooggetuigen worden steeds belangrijker voor journalisten van de BBC-nieuwswebsite.

„De relatie met ons publiek is volkomend veranderd.”

De kalmte op de redactiezaal van de BBC-nieuwswebsite, de grootste van Europa, was bij een bezoek vorige week bedrieglijk. Achter hun computerschermen bewerkten de circa 200 medewerkers in hoog tempo verhalen, videoclips en e-mails over het verhaal van de dag: de bloedige schietpartij op Virginia Tech.

„We kregen zelfs een e-mail van een student op de universiteit, kort nadat het moorden was begonnen”, vertelt Paul Brannan, adjunct-chef van BBC’s News Interactive. „Het was ongelooflijk, die zat midden in dat drama.”

De honger naar nieuws was niet te stillen. De ochtend na het bloedbad keken vijf miljoen mensen op de site, de gemiddelde oogst van een heel etmaal. Doorgaans is 60 procent van de gebruikers Brits.

Het geval van de e-mail van de student bewijst volgens Brannan hoezeer het karakter van de media verandert. „De relatie met ons publiek is volkomen veranderd. Dankzij internet en camera’s in mobiele telefoons is nu in potentie iedereen een verslaggever. En ook het publiek heeft meer flexibiliteit om het nieuws tot zich te nemen. Waarom nog elke avond op een bepaald tijdstip aan de buis gekluisterd zitten voor het nieuws? Dat hoeft echt niet meer. Er is tegenwoordig veel meer keus.”

De BBC-website maakt dankbaar gebruik van de nieuwe mogelijkheden. Bij de zelfmoordaanslagen in Londen van juli 2005, bijvoorbeeld, zonden ooggetuigen massaal e-mails naar de BBC en ook foto’s van schokkende taferelen meteen na de aanslagen, ruim voor persfotografen ter plaatse waren. Veel van die foto’s belandden prompt op de BBC-website en werden vervolgens door sommige kranten schaamteloos overgenomen. Rechtszaken over copyright namen ze voor lief.

De redactie van BBC News Online verzorgt zo’n 300 nieuwsverhalen per dag. De hiërarchie van het nieuws bepaalt de afdeling zelf en deze wijkt regelmatig af van de volgorde bij televisie of radio. Brannan: „We hoeven niemands agenda te volgen.”

De redactie ontvangt zo’n 10.000 e-mails per dag. Het kost moeite die allemaal te openen en te beantwoorden. Helemaal zonder risico’s is het niet zo op het publiek te leunen. Af en toe proberen mensen de BBC voor de gek te houden. Meestal doorzien de journalisten zo’n poging snel. Soms trappen ze erin.

De nieuwssite van de BBC is de grootste in Europa, al is Brannan de eerste om toe te geven dat de Google-nieuwssite nog beduidend meer mensen trekt. Maar het verschil is dat Google niet aan eigen nieuwsgaring doet en alleen doorverwijst naar andere sites en bronnen, onder andere de BBC.

„Lange tijd stonden we binnen de BBC met onze interactieve afdeling achteraan in de rij als er groot nieuws was”, aldus Brannan. „De televisie en de radio werden eerst bediend en dan wij pas. Maar dat begint te veranderen. Voor een nieuwe correspondent wordt uitgezonden, komt hij nu ook bij ons langs om te bespreken wat hij voor ons op zijn post kan doen. Vaak is het voor hen nauwelijks extra werk iets voor de website te schrijven.”

De BBC-website heeft een grote voorsprong op veel concurrenten, met name de websites van kranten. Niet alleen heeft de BBC correspondenten in alle hoeken van de wereld zitten, maar door de grote naamsbekendheid zoeken ook veel mensen die iets interessants hebben te melden zelf contact met de BBC.

Veel Britse kranten, die toch al veel lezers zien weglopen, zijn bitter over de dominantie van de BBC. Een relatief succesvolle website als die van het dagblad The Guardian moet het doen met hooguit eentiende van het aantal gebruikers van de BBC-website. Ook concurrerende televisiestations zijn er ongelukkig mee. Ze wijzen erop dat de BBC al deze webactiviteiten financiert met openbare fondsen. Elke Britse televisie- en radiobezitter betaalt immers kijk- en luistergeld en een deel daarvan gaat naar de website. Brannan ligt er niet wakker van: „We leveren echt waar voor het geld dat we ontvangen.”

Voor meer informatie: http://news.bbc.co.uk