Zelfs de republikein is gekleed in het oranje

Of je nu urenlang gaat feesten of de hele dag onderduikt in je bed; ontkomen doe je er toch niet aan. Maandag staat heel Nederland in het teken van vrijmarkten, bier en ORANJE. Maar hoe populair is de Koninklijke familie zelf eigenlijk?

Die vraag wilde HP/De Tijd (3,60 euro) wel eens beantwoord zien na de affaires rondom het Koninklijk Huis (de omstreden vader van Máxima, de relatie van Mabel met Klaas Bruinsma enz.). De uitkomst viel alleszins mee, kon de Koninklijke familie opgelucht concluderen. Ruim driekwart van de ondervraagden vindt de Oranjes belangrijk voor Nederland, 84 procent vindt dat ze naar behoren functioneren. Het vertrouwen in Willem-Alexander is groot. Ruim 60 procent vindt dat de voormalige ‘Prins Pils’ over drie jaar op de troon moet zitten. Maar, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek, het mag allemaal best wat minder kosten. De staatstoelage voor Willem-Alexander en Máxima is te hoog en Koningin Beatrix mag over haar uitkering van 4.068.000 euro wel eens belasting gaan betalen.

Een verklaring voor de populariteit van de Oranjes? Prinses Máxima, uiteraard. In het mei/juni-nummer van Hide&Chic (4,50 euro) wordt het ‘Máxima-effect’ verklaard, in een artikel met veel (familie)foto’s. Ze is modebewust, heeft uitstraling, een koninklijke schaterlach en is slim. Maar haar grootste verdienste is een andere: ze is verantwoordelijk voor de ‘nieuwe’ Willem-Alexander. Dankzij Máxima viel hij af, werden zijn tanden witter, zijn oranje haar strakker gekapt, zijn pakken en overhemden beter gekozen, en lacht hij niet meer zo schaapachtig. Máxima, kortom, heeft een échte koning gecreëerd.

Ook Vorsten (4,95 euro) doet mee aan de Máxima-verheerlijking. Het blad plaatst onder de kop ‘De charme van Máxima’ een serie foto's van de prinses, mét commentaar van mensen die haar van dichtbij hebben meegemaakt. In het blad verder een artikel over de pas opgerichte Oranjekoepel, vijf organisaties die het Oranjegevoel willen versterken en verdiepen. Hun eerste actie: de kennis van het Wilhelmus verbeteren. Het onderwijs kan daarover het komende jaar lesbrieven verwachten. Aan Koninginnedag wil de koepel niets veranderen, „want er is veel verscheidenheid en dat moet vooral zo blijven.”

Dat vinden ook de ‘royalty watchers’ in Veronica Magazine (0,99 euro) van deze week. „Uit mijn mond geen kwaad woord over Koninginnedag! Dit is Nederlandse cultuur in optima forma”, zegt tv-presentatrice Aldith Hunkar, die maandag verslag doet van het feest. DJ Jeroen Kijk in de Vegte: „Zelfs de meest verstokte republikein trekt op deze dag z’n beste oranje shirt uit de kast en lalt mee met de anderen.”