Thuishaven van de brommobiel

Thuishaven van de brommobiel Amsterdam. Een gewone straat met gewone huizen in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer, maar met „iets typisch”. Fotograaf Jørgen Krielen was voor de economiepagina’s van NRC Handelsblad op pad gestuurd naar Watergraafsmeer toen hij op de Rusthofstraat stuitte. „Het leek wel de thuishaven van brommobielen”, vertelde hij gisteravond. Krielen zegt dat hij de brommobielen tegenwoordig overal ziet. „Zijn de regels misschien versoepeld?”, vraagt hij zich hardop af. Dat is niet zo. Brommobielen zijn er al twaalf jaar. In 1995 werd de Europese wetgeving in Nederland overgenomen waardoor het autootje werd gecategoriseerd als ‘bromfiets’ op vier wielen. Net als bij een bromfiets, hoef je daarom geen rijbewijs te hebben om erin te mogen rijden. Wel is, net als bij een bromfiets, vereist dat de bestuurder een theorie-examen heeft afgelegd. De maximum snelheid is vastgesteld op 45 kilometer per uur, waardoor de wagens automatisch zijn uitgesloten van wegen waar de minimumsnelheid 50 kilometer per uur bedraagt. Brommobielen mogen overal rijden, behalve op snelwegen, autowegen en wegen voor langzaam verkeer. De brommobielen worden vooral door ouderen gebruikt. Volgens huizensites is dat ook het profiel van de gemiddelde bewoner van de Rusthofstraat; er wonen relatief veel oudere alleenstaanden. Foto Jørgen Krielen Jorgen Krielen/Amsterdam, 24-04-2007/ Watergraafsmeer, Rusthofpad. Thuishaven van de brommobiel? Krielen, Jorgen

Een gewone straat met gewone huizen in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer, maar met „iets typisch”. Fotograaf Jørgen Krielen was voor de economiepagina’s van NRC Handelsblad op pad gestuurd naar Watergraafsmeer toen hij op de Rusthofstraat stuitte. „Het leek wel de thuishaven van brommobielen”, vertelde hij gisteravond.

Krielen zegt dat hij de brommobielen tegenwoordig overal ziet. „Zijn de regels misschien versoepeld?”, vraagt hij zich hardop af.

Dat is niet zo. Brommobielen zijn er al twaalf jaar. In 1995 werd de Europese wetgeving in Nederland overgenomen waardoor het autootje werd gecategoriseerd als ‘bromfiets’ op vier wielen. Net als bij een bromfiets, hoef je daarom geen rijbewijs te hebben om erin te mogen rijden. Wel is, net als bij een bromfiets, vereist dat de bestuurder een theorie-examen heeft afgelegd.

De maximum snelheid is vastgesteld op 45 kilometer per uur, waardoor de wagens automatisch zijn uitgesloten van wegen waar de minimumsnelheid 50 kilometer per uur bedraagt. Brommobielen mogen overal rijden, behalve op snelwegen, autowegen en wegen voor langzaam verkeer.

De brommobielen worden vooral door ouderen gebruikt. Volgens huizensites is dat ook het profiel van de gemiddelde bewoner van de Rusthofstraat; er wonen relatief veel oudere alleenstaanden.