Schoonheid meer dan een rechte neus

In het artikel `Niet de reclame maar het brein zegt `mooi!`` (nrc.next, 24 april) neemt auteur Marcel Zuijderland een nogal boude stelling in: schoonheid is tegenwoordig het voornaamste kapitaal. Dat is niet helemaal juist. Net als vroeger bepalen status, opleidingsniveau, karakter en geld ook voor een belangrijk deel welke man of vrouw je aan de haak kunt slaan. Soms zie je op de `huwelijksmarkt` in café, club of supermarkt vrouwen die helemaal niet bijzonder mooi zijn, en toch buitengewoon gewild.

Kortom, vrouwelijke schoonheid is meer dan een rechte neus, een gave huid en volle lippen. Het is een ambigu en confuus begrip dat door de westerse schoonheidsindustrie in een onnodig smal kader wordt gezet. Dat een deel van die schoonheidsindustrie nu geld denkt te kunnen verdienen met het aan de kaak stellen van dat kader, is een prachtig ironische ontwikkeling. Niet alle vrouwen zijn mooi, maar het zijn er waarschijnlijk meer dan vrouwen zelf vaak denken.